초록 close

본 연구의 목적은 첫째, 교육훈련-자격-노동시장의 연계 차원에서 기술사 제도를 관리․운영할 수 있는 인프라 구축을 위하여 기술사 공통직무능력표준을 개발하고, 둘째, 기술사의 공통직무능력표준을 검정기준, 출제기준, 면접시험 기준 등의 개선에 활용할 뿐만 아니라 기술사 계속교육훈련과정 개발, 공과대학 등의 정규교육과정 개발, 기업의 인사관리제도 개선 등에 활용할 수 있도록 함으로써 우리나라 기술사 관련 제도를 국제적 수준으로 개선할 수 있도록 기본여건을 마련하는데 있다. 이를 위해 먼저 직무능력표준과 관련된 이론적 문헌과 선행 연구 결과를 바탕으로 직무능력표준 개념 정의와 직무능력표준 개발 방법 등에 대해서 논의하였고, 이에 기반하여 우리나라 기술사 공통직무능력표준 개발의 방향을 제시하였다. 더불어 뉴질랜드, 영국과 같이 기술사 공통직무능력표준을 제정하여 활용하고 있는 사례와 국제기술사의 직무능력표준을 조사․분석하여 우리나라의 기술사 공통직무능력표준 개발 시 고려하여야 할 사항에 대해서 살펴보았다. 설문조사 결과에 기반하여 연구진이 도출한 공통직무능력표준(안)을 최종적으로 수정․보완하여 기술사 공통직무능력표준(안)의 최종(안)을 마련하였다.


The purpose of this study is to develop the national generic competency standards for professional engineer and so improve the quality of Korean professional engineer into an international level. First, this study intends to develop the national generic competency standards for professional engineer that contributes to maintain and enhance the quality of professional engineers in terms of a linkage among education and training, qualification, and labor market. Second, this study aim to obtain the national generic competency standards for professional engineer that applies to reform the criteria of certification, testing, and interview of National Technical Qualification System as well as to develop the curriculum of engineering education and continuing professional development and the system of human resource management in corporations. As a result, a final draft of the national generic competency standards for professional engineer was confirmed to include 12 clusters of competency standards and 56 elements of competency standards.