초록 close

본 연구는 인지적 능력에 제한을 가진 정신지체학생의 배드민턴 서브기술학습에 있어서 피드백제시 방법에 따른 운동수행과 학습의 효과를 분석하는 데 그 목적이 있다. 연구의 대상은 서울특별시 특수학교에 재학 중인 남·녀, 중·고등학생 21명을 대상으로 하였다. 습득단계, 파지단계, 전이단계의 과제수행 결과를 통해 평균과 표준편차를 알아보았고, 반복측정 이원변량분석(two-way(3RG×6RM)ANOVA)을 이용하여 집단과 분단간의 유의한 차이를 규명한 결과 다음과 같다. 첫째, 수행지식 집단, 결과지식 집단, 통제집단의 배드민턴 서브기술학습의 습득단계에서 항상오차와 절대오차의 분단 간 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 수행지식 집단, 결과지식 집단, 통제집단의 배드민턴 서브기술학습의 파지단계에서 항상오차의 분단 간 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 수행지식 집단, 결과지식 집단, 통제집단의 배드민턴 서브기술학습의 전이단계에서 절대오차의 분단 간 유의한 차이가 나타났다. 이상의 결론을 종합해 보면, 정신지체학생들에게 있어 운동학습 시 습득단계와 파지단계에서는 수행지식 피드백이 효과적이고 전이단계에서는 결과지식 피드백이 효과적이라는 결론을 얻을 수 있다. 또한 정신지체학생들은 과제의 복잡성과 창의성에 관련지어 응용력에 한계가 있었다. 이를 보완하기 위해서는 운동기술학습의 습득단계, 파지단계, 전이단계에 따른 적정한 정보를 다양한 방법으로 제공하여야 한다.


The purpose of this study was to examine the effects of feedback methods on the motor performance and learning effects of mentally retarded students with inadequate cognitive ability during the acquisition of badminton serve skills. The subjects in this study were 21 secondary boys and girls in a special school in Seoul. Their task performance was checked in the stages of acquisition, retention and transfer to get statistical data on mean and standard deviation, and two-way (3RG×6RM) ANOVA was utilized to look for any possible significant intergroup gaps. The findings of the study were as follows: First, there were significant differences in constant errors and absolute errors among the knowledge of performance group, the knowledge of results group and the control group in the acquisition stage of badminton serve skills. Second, significant disparities were found in constant errors among the knowledge of performance group, the knowledge of results group and the control group in the retention stage. Third, there were significant gaps in absolute errors among the knowledge of performance group, the knowledge of results group and the control group in the transfer stage. The above-mentioned findings indicated that though there were no significant intergroup gaps, the mentally retarded students found it difficult to apply their knowledge when they performed complex tasks requiring creative ability. To improve their ability, more information should be provided in diverse ways in the acquisition stage of motor skills.