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본 연구는 호텔 레스토랑의 분위기 요인을 경관요인, 구조요인, 색상요인, 조명요인, 비품요인 등 5가지 차원이 감정적 반응, 고객 만족에 미치는 영향 관계를 확인하기 위해 호텔 레스토랑 분위기의 중요성과 개념, 감정적 반응, 고객 만족에 관련된 선행연구를 통해 정립하였다. 자료에 대한 설문조사 기간은 2009년 2월 25일에서 3월 25까지 서울, 부산에 소재하고 있는 특 1급 호텔 레스토랑을 이용하는 고객을 대상으로 각 호텔의 마케팅 직원의 도움을 받아 호텔 레스토랑을 이용하고 나오는 이용객을 대상으로 편의 표본추출법에 의해 설문조사를 실시하였다. 그리고 선행 연구에서 나타난 호텔 레스토랑의 분위기의 요인을 호텔 레스토랑의 특성을 고려한 경관요인, 구조요인, 색상요인, 조명요인, 비품요인 등 분위기 요인으로 분류 하여 이들 5가지 분위기 요인들이 고객의 감정반응, 고객만족에 각각 어떤 영향 관계가 있는지 고찰하였다. 공분산 구조분석을 통해 분석된 경로 간의 직․간접 영향은 종합하여 보면 전체적인 영향은 레스토랑 분위기 요인인 구조요인이 고객 만족에 미치는 영향이 가장 높은 것으로 나타났다. 다음으로 호텔 레스토랑 분위기요인인 구조요인이 감정반응에 미치는 영향, 레스토랑분위기 요인인 비품요인이 고객만족에 미치는 영향, 분위기 요인인 조명요인이 고객만족에 영향, 레스토랑 분위기 요인인 색상요인이 고객 만족에 미치는 영향, 고객의 감정반응이 고객 만족에 미치는 영향, 분위기 요인인 색상 요인이 고객의 감정반응에 미치는 영향 순으로 나타났다.


This study confirmed effect relation that get atmosphere factor of hotel restaurant to advance, customers satisfaction which 5 dimension is emotional reaction that it is view factor, layout factor, colors factor, lighting factor and furnishings factor. Took a triangular position for this through importance of hotel restaurant atmosphere and concept, emotional reaction, virtue study connected with customers satisfaction. Questionnaire period about data executed questionnaire by services sampling method to user who use and comes out hotel restaurant receiving marketing employee of each hotel's help to customer who use luxury hotel restaurant locating in Seoul, Pusan to 25 March on February 25, 2009. Consider statistical special quality and made up a question to fit in distribution of user of each hotel to establish representative department of population. classified for atmosphere factor that it is fixture main point that is structure factor that factor of atmosphere of hotel restaurant that appear in virtue study is spectacle main point that consider special quality of hotel restaurant, that it is view factor, layout factor, colors factor, lighting factor and furnishings factor. These 5 atmosphere factors investigated each some effect whether is related in emotion reaction, customer satisfaction that is emotional reaction of customer. If direct and indirectness effect between path construed through covariance structure analysis synthesizes, whole effect appeared by thing which effect that structure factor that is restaurant atmosphere factor gets to customers satisfaction is the highest. Next, lighting leading person, effect that layout factor, impression factor, gets in customer satisfaction, atmosphere factor that layout factor, hotel restaurant atmosphere factor, gets to impression factor, is effect that color factor, restaurant atmosphere factor, gets to customers satisfaction, impression factor get to customers satisfaction in customer satisfaction, and color factor, atmosphere factor, was expose in effect order that get to impression factor.