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본 연구의 목적은 장애자녀 부모를 대상으로 인구사회학적 변인에 따른 지각된 사회적지지 및 여가만족도의 차이를 알아보고 지각된 사회적지지와 관련된 변인이 여가만족도의 5가지 하위요인에 어떻게 영향을 미치는지를 알아보는데 있다. 본 연구의 대상자는 장애자녀 부모로서 비확률 표집인 유의표집방법(Purposive Sampling Method)을 이용하여 110명을 선정하였다. 조사도구는 설문지를 이용하였고 인구사회학적변인 8문항, 지각된 사회적지지(20문항), 여가만족도(18)문항으로 총 46문항으로 구성되었다. 설문지는 전문가회의를 거쳐 설문지의 내용을 수정하여 내용타당도(Content Validity)를 검증하였고, 탐색적 요인분석을 통하여 설문지의 구성타당도(Construct Validity)를 검증하여 확인하였다. 신뢰도는 문항 내적 일치도 검사방법을 사용하여 Cronbach's α 값을 검증하였다. 자료분석은 일원변량분석(One-way ANOVA), 상관관계분석(Correlation Analysis), 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)의 방법을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 월수입에 따라 지각된 사회적지지의 정보지지와 정서지지에서 유의한 차이가 있었다. 월수입에 따라 여가만족도의 생리만족 요인에 유의한 차이가 있었다. 그리고 장애정도에 따라 여가만족도의 생리만족과 사회만족 요인에 유의한 차이가 있었다. 둘째, 지각된 사회적지지와 여가만족도의 변인들 간에 정적 상관관계가 있었다. 셋째, 지각된 사회적지지가 여가만족도의 생리, 심리, 환경, 사회, 휴식 만족 등 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.


The primary purpose of this study was to investigate the effect of perceived social support on leisure satisfaction for parents who have children with disabilities. Questionnaires consisted of 8 socio-demographic characteristics, 20 perceived social support, and 18 leisure satisfaction variables, and a survey was conducted. 110 questionnaires collected were used for statistical analysis. Statistical methods used in this study were frequent analysis, one-way ANOVA, correlational analysis, and multiple regression analysis. The results showed the following. First, there were significant differences in informational factor and emotional factor of the perceived social support and physiological factor of leisure satisfaction by monthly income. There were significant differences in physiological factor and social factor of leisure satisfaction by disability class. Second, there were positive relationships between perceived social support variables and leisure satisfaction variables. Last, social support significantly influenced on physiological factor, psychological factor, environmental factor, social factor, and relaxational factor of leisure satisfaction. In conclusion, we have identified that the high school student in academic high school tend to have more leisure constraints and therefore, a variety of leisure activities should be strongly recommended.