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본 연구의 목적은 지적장애 청소년의 태권도 프로그램 참여에 따른 체력 요인과 신체적 자기개념의 효과를 규명하는데 있다. 연구대상자는 서울과 천안에 소재한 3곳의 장애인복지관에 다니는 14-17세 사이의 지적장애 청소년을 모집단으로 하여, 유목적 표집방법을 이용하여 2곳의 복지관으로 부터 각각 지적장애 청소년 15명씩 총 30명을 태권도 프로그램에 참가하는 실험집단으로 선정하였고, 다른 1곳의 복지관에 있는 지적장애 청소년 15명은 어떠한 운동 프로그램도 참가하지 않고 단지 사전과 사후검사만 참여하는 통제집단으로 선정하였다. 연구의 절차는 크게 3개의 집단에 대한 사전검사(1주), 중재기간(14주간 주 2회 70분의 프로그램 실시 혹은 주 4회 씩 35분의 프로그램을 실시), 사후검사(1주)로 구성되어 총 16주간 진행되었다. 자료수집은 체력요인으로 배근력, 써젼트 점프, 윗몸일으키기, 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 눈감고 외발서기를 측정하였고, 신체적 자기개념 검사는 경도발달장애 청소년용 신체적 자기개념 검사지(김지태, 이경준, 김기영, 2005)를 사용하여 측정하였다. 본 연구에서는 자료 분석을 위하여 일원분산분석과 대응표본 t-검증을 실시하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 태권도 프로그램을 진행하기 이전에 실시한 사전검사에서는 대부분의 체력과 신체적 자기개념 요인에 세 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 그러나 태권도 프로그램을 진행한 이후 실시한 사후검사에서는 대부분의 체력과 신체적 자기개념 요인에서 세 집단(2개의 실험집단과 1개의 통제집단) 간 차이를 나타냈다. 둘째, 세 집단 내의 사전검사와 사후검사의 차이를 살펴보면, 2개의 실험집단은 집단 내 사전 · 사후 검사의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 같은 결과를 종합해 보면, 지적장애 청소년을 위한 태권도 프로그램은 신체적인 영역뿐만 아니라 심리적으로도 긍정적인 영향을 준다고 할 수 있다.


This study attempts to demonstrate the effectiveness of a Taekwondo program to adolescents with intellectual disability. More specially, the purpose of this study was to examine the influence of a consecutive Taekwondo program on the health related fitness and physical self description of adolescents with intellectual disability. The participants consisted of 45 adolescents from 14 to 17 years of age with intellectual disability from two welfare-centers that serve a after-school program for students with mild mental retardation. The participants were divided by welfare-center units into 2 experimental (E1; n=15, E2; n=15) and 1 control (C; n=15) groups. Health Related Fitness Test (HRFT) and Physical Self-Description Questionnaire for Adolescents with MMR (PSDQAMMR) were instruments used to assess the development of fitness and physical self-description. This study was conducted during the course of a sixteen-week period. After one week of administering the pretest, the 2 experimental groups participated in the Taekwondo programs during 70-minute sessions two times a week for fourteen weeks (14wks × 70-min × 2days/week) and 35-minute sessions four times a week for fourteen weeks (14wks × 35-min × 4days/week) each; the control group, over the same time period, did not participate in any physical activity. Also, data were gathered after the administration of the pretest and posttest for the both the experimental groups and control group. The statistical tests (ANOVA and paired-sample t test) were performed at the .05 alpha level. The results was as followings: (a) except for sit and reach test among HRFT, adolescents with intellectual disability in the E groups displayed statistically equivalent HRFT and PSDQAMMR scores on the pretest to adolescents with intellectual disability who were assigned to the C group; (b) adolescents with intellectual disability in the E groups displayed statistically higher HRFT (sit-up / sit and reach) and PSDQAMMR (capability / appearance/ self-concept) posttest scores than those in the C group; (c) adolescents with intellectual disability in the E groups had statistically higher HRFT (sit-up / closed eyes foot balance) and PSDQAMMR (capability / fitness/ appearance/ self-concept) scores on the posttest than the pretest; (d) adolescents with intellectual disability in the C group did not reveal any statistical differences between pretest and posttest in PSDQAMMR and HRFT scores.