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본 연구에서는 외식기업의 효율적인 인적자원 관리에 유용한 실증자료를 제시하기 위하여 내부마케팅이 종업 원만족과 이직에 미치는 구조적인 영향관계를 분석하였다. 연구결과에 따르면 외식업체의 내부마케팅과 종업원만 족은 이직을 감소시키는 것으로 분석되었다. 외식업체의 내부마케팅은 또한 종업원만족을 통한 이직감소의 간접효 과를 나타내는 것으로 파악되고 있다. 이상의 분석결과는 종업원만족이 이직에 미치는 영향과 함께 선행연구에서 제시한 내부마케팅과 이직의 관련성을 지지하고 있다. 연구의 결과는 외식산업의 이직문제를 포함하여 내부마케팅 을 통한 종업원의 관리방안을 실무적으로 구체화하고 관련 분야의 연구를 수행하는데 필요한 실증자료로 활용될 수 있을 것이다.


This study analyzes the structural relationships among internal marketing, employee satisfaction, and turnover variables for the purpose of suggesting efficient empirical data that would be useful for human resource management of food service companies. According to the result of analyses, internal marketing of food service companies improves employee satisfaction and decreases turnover rate. Additionally, it is identified that internal marketing gives indirect impact on turnover decrease via improved employee satisfaction. These results supports suggestion from extant research that internal marketing and turnover variables are conceptually related. These empirical data can be used for the basis of practical tools for employee management and performing additional research of related issues.