초록 close

본 연구의 목적은 루브릭을 활용한 바람직한 유아문학교육의 평가 방법을 제시하는 것이다. 유아문학교육의 평가를 위해 Goodrich(1996)가 제시한 7단계의 루브릭 개발 절차를 6단계로 수정하여 유아문학교육 평가를 루브릭 개발 절차를 제시하고, 등장인물, 배경, 주제, 플롯, 문체의 문학의 인지적 영역과 흥미, 동기, 태도, 가치의 정의적 영역을 평가할 수 있는 루브릭 활동을 개발하여 만 5세 유아 21명에게 실시하고 루브릭을 개발하였다. 이러한 본 연구의 결과는 유아교육 현장에서 유아문학의 인지적·정의적 영역을 평가하기 위한 다양한 활동을 개발하고, 유아문학교육의 체계를 확립하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.


The purpose of this study was to design rubrics which could be used as a performance assessment tool to assess young children's literary response. An rubric is usually a one or two-page document that describes varying levels of quality, from excellent to poor, for a specific assignment. Its purposes are to give students informative feedback about their works in progress and to give detailed evaluations of their final products. In this study, the Rubrics were designed and developed based on the cognitive and affective domain of reader. In designing the rubrics, a activity was selected from each instructional area of character, background, theme, plot, literary style. The rubrics help teachers teach as well as evaluate young children;s literary response.


키워드close

rubric, assessment of young children's literary response, performance assessment