초록 close

본 연구는 내국인 호텔이용자의 인식을 바탕으로 호텔선택속성의 중요도에 따른 시장세분화와 호텔브랜드선호 의 결정요인을 파악할 목적으로 수행되었다. 본 연구 분석 및 평가를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 계층적 군집 분석과 K평균군집분석을 실시한 결과 전체 표본 집단은 ‘적극적 속성추구형’, ‘중도적 속성추구형’, ‘소극적 속성추 구형’이라는 세분집단으로 분류되었다. 둘째, 세분집단에 영향을 미치는 변수는 인구통계 특성의 결혼, 학력, 직업 과 호텔이용 행동특성의 여행유형으로 나타났다. 셋째, 호텔브랜드 선호에 영향을 미치는 변수는 인구통계 특성의 성별, 연령, 직업과 호텔선택속성의 객실품질과 객실이용료, 그리고 호텔이용만족도로 나타났다. 넷째, 고객세분집 단과 호텔브랜드선호와의 관계를 분석한 결과, 신라호텔과 W호텔은 중도적 속성추구형과 적극적 속성추구형 모두 에서 높은 선호도가 형성되어 있었고, 롯데호텔과 하얏트 호텔은 소극적 속성추구형에서 브랜드 선호가 상대적으 로 높게 형성되어 있었다.


This research was conducted for the purpose of market segmentation by importance of hotel selection attributes and investigation of determinants of hotel brand priority from the domestic hotel users' cognition. Results from analysis and evaluation are as follows. First, By utilizing hierarchical and K-means cluster analyses, total samples were divided into 3 groups named 'active seekers', 'mediating seekers', and 'passive seekers'. Second, The determinant variables influencing on segmented groups were derived such as demographic variables(marriage, education, occupation), behavioral variables(travel type). Third, The determinant variables influencing on hotel brand priority were derived such as demographic variables(gender, age, occupation), hotel selection attributes(room quality, room rate), and satisfaction. Fourth, Correspondence analysis revealed that hotel Shilla and hotel W obtain high level of brand priority both by active seekers and by mediating seekers, but hotel Lotte and hotel Hyatt by passive seekers. Theoretical and managerial implications were discussed in the conclusion.