초록 close

우리나라에 공학교육인증제도가 도입된 지 불과 10년 정도임에도 불구하고 확산 속도가 급속하다. 이에 따라 공학교육인증체계의 운영주체인 교수들이 많은 노력을 기울이고 있지만 현실적으로는 많은 어 려움을 겪고 있다. 본 논문에서는, 공학교육인증제도 에 대한 이해도를 제고하여 공학교육인증제도를 위 한 체계의 구축과 운영에 도움을 주고자 한다. 인증 기준의 바탕에 있는 기본적인 철학을 설명하고, 인증기준설명서에서는 찾을 수 없는 구체적인 실천 방 안 등에 대한 상세한 정보를 제공한다. 특히 평가방 법론을 소개하여 평가체계의 개념을 정리하고자 한 다. 본 논문은 인증기준 KEC2005를 중심으로 하고 인증기준 1과 2만을 다룬다.


astically. Considerable number of faculties in diverse engineering majors keep pouring their efforts for better engineering education. Nevertheless, due to unfamiliarity to certain terminologies that can be easily found in other areas, major number of engineering faculties suffer from difficulties in fulfilling the requirements for Engineering Accreditation. This paper presents fundamental knowledge underlying Accreditation Standards and requirements of each Standard, in detail. This paper eventually provides engineering programs with concrete ways by which one can fulfill all the requirements for Engineering Accreditation.