초록 close

본 연구는 태권도 프로그램이 경도 정신지체 학생들의 문제행동과 기초체력에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적을 두고, 경도 정신지체 학생 9명을 대상으로 20주 동안 문제행동(외재화된 문제행동, 내재화된 문제행동, 과잉행동)과 기초체력(근력, 순발력, 유연성, 평형성)의 변화를 알아본 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 태권도 프로그램은 문제행동 변인인 외재화된 문제행동, 내재화된 문제행동, 과잉행동에 유의하게 감소하였다. 이는 음악을 통한 태권도 운동 프로그램이 정신지체 학생들의 문제행동 감소에 긍정적인 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 또한 기초체력 변인인 근력, 순발력, 유연성, 평형성도 유의하게 증가시키는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 미루어 볼 때 태권도 프로그램은 경도 정신지체 학생들의 문제행동 감소와 기초체력 향상에 큰 효과가 있는 것으로 나타났다. 때문에 정신지체 학생들이 흥미 있는 신체활동에 지속적으로 참여한다면 문제행동과 같은 적응행동에도 긍정적인 변화를 보일 것이라고 판단된다.


The purpose of this research is to examine the effect of Tae Gwon Do program on the decrease of problematic behavior and basic physical fitness in the mentally retarded. After 9 slightly mentally retarded students were trained in Tae Gwon Do program exercise program for 20 weeks, their changes were examined the problematic behavior (externalized problematic behavior, internalized problematic behavior, excessive behavior)and in the basic physical fitness (muscle strength, quickness, flexibility, balance) with the following conclusion. Tae Gwon Do program considerably reduced problematic behavior factors externalized and internalized problematic behavior. excessive behavior were greatly improved. Tae Gwon Do program has considerably improved the basic fitness factors such as muscle strength, quickness, flexibility and balance. Balance and flexibility in particular were greatly improved. In conclusion Tae Gwon Do program showed to have great effects on reduction of problematic behavior and basic fitness elevation in the mentally retarded students. This can also be taken that they took interest and actively participated in Tae Gwon Do program. Therefore if various physical activites were available to the mentally retarded students for continuous participation reduction in problematic behavior and in addition positive changes in adaptive behavior are expected.