초록 close

본 연구의 목적은 웨이트트레이닝으로 단련된 남자들을 대상으로 하여 벤치프레스와 레그프레스로 구성된 저항훈련을 실시함과 동시에 크레아틴을 섭취함으로써 그 효과의 여부를 검증하는 데 있다. 최소한 2년 이상의 중량훈련경험이 있는 18명의 남자대학생들을 무작위 3집단으로 나누었으며 즉, 이들은 5일간의 단기간 크레아틴을 섭취하며 운동을 유지하는 위약집단(SL), 5일간의 단기간 크레아틴 섭취와 더불어 32일간 유지집단(SLM), 그리고 위약집단(PL)이었다. 실험집단 중, 5일간의 단기집단(SL)에게는 0.3g/kg/day 의 크레아틴을 섭취케 하였으며 SLM집단에게는 32일간의 유지기 동안 0.03g/kg/day의 크레아틴을 계속 섭취케 하였으나 위약집단에는 음료만을 섭취케 하였다. 섭취기간 동안 실험집단에 관계없이 그들 모두는 동일한 운동 부하량으로 저항 훈련 프로그램에 참여하였다. 벤치프레스와 경사진 레그프레스(1RM), 들어올린 총량(80% 1RM) 그리고 체중에 대한 근력량을 3기로 나누어 측정하였으며 1차평가는 실험 전, 2차평가는 5일간의 단기 섭취․훈련 후 그리고 3차평가는 32일간의 유지기 이후에 각각 실시하였다. 결과적으로 첫째, 단기간의 크레아틴 섭취․훈련은 근수행력에서 유의한 증가를 가져왔으며 둘째로 위약집단과 같은 부하량으로 저항훈련을 실시하면서 크레아틴을 섭취함은 근 수행력에서 그 훈련효과를 거두지 못하였다.


The purpose of this study was to examine whether creatine ingestion enhances the effect of resistance training on bench press and incline leg press measures in weigh-trained men when volume and intensity of a resistance training program were controlled. Eighteen collegiate men who were weightlifters at least 2 years resistance training experience randomly assigned to one of 3 groups such as a short-term creatine 5-day load and maintenance placebo (SL), a short-term creatine 5 day load and 32-day maintenance dose (SLM) and a placebo group (PL). Experimental groups ingested creatine dissolved in drink at a dosage of 0.3g/kg/day for 5days for the short-term load and the SLM group ingested creatine at 0.03g/kg/day for the maintenance phase. The placebo group ingested the drink only. During ingesting period, all group participated in a resistance training program performing the same load and volume of training regardless of their assigned experimental group. Bench press and incline leg press strength (1RM), total lifting volume (80% 1RM) and strength per mass ratio were evaluated initially (E1), after a 5-day short-term load (E2) and following the 32-day maintenance phase (E3). It was concluded that (1) a short-term load and creatine ingestion showed a significant increase in strength performances, and (2) creatine ingestion combined with resistance training in case of the same load and volume as placebo group did not show a training advantage in strength performance.