초록 close

본 연구는 스포츠 웹사이트의 스포츠 컨텐츠요인과 만족, 신뢰, 재방문의사의 관계를 규명하는 데 목적을 두었다. 연구 대상은 2008년도 2월 현재 생활체육교실에 참여하는 스포츠 관련 정보를 제공하는 웹사이트를 이용한 경험이 있거나 스포츠용품을 취급하는 쇼핑몰 웹사이트를 이용한 경험이 있는 남녀를 357명을 편의추출 설문지 방법에 통하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 통계패키지와 LISREL 8.52을 활용하여 경로분석과 t 검증을 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 스포츠 웹사이트의 스포츠 컨텐츠요인은 스포츠 웹사이트에 대한 사용자의 만족과 신뢰에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 주요한 관계 구성 요인들 간의 관계를 살펴보았는데, 스포츠 웹사이트에 대한 사용자의 만족은 신뢰에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠 웹사이트에 대한 사용자의 재방문의사는 사용자의 만족 및 신뢰와 같은 관계구성변수에 의해 각각 영향을 받는 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠 웹사이트의 스포츠 컨텐츠요인은 사용자의 재방문의사에 만족과 신뢰를 매개로 하여 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.


This study aims to explore how the sport contents factor of sports website influence user's revisitation intentions with intermediated effect of satisfaction and trust. In this study, it is reported the results of theoretically-based empirical study which incorporates the relationships among major variables: the sport content factor of sport web-site, the major relationship components, and user's revisitation intentions. Specifically, the major relationship components are hypothesized to mediate the relationship between the sport content factor of sport web-site and user's revisitation intentions. The major relationship components encompass satisfaction and trust in this study. Thus, the influence of sport content factor on user's revisitation intentions would be through the major relationship components, that is, satisfaction and trust. The results from a study of 357 respondents suggest that the sport contents factor of sports website affects sport website-user's satisfaction and trust, and sport website-user's satisfaction and trust affect user's revisitation intentions directly. Also user's revisitation intentions is affected sport contents factor of sport website indirectly.