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본 연구는 라켓스포츠 용품 구매 선택요인에 관한 연구로 스포츠 용품 중 라켓을 핵심용구로 사용하는 배드민턴, 탁구, 테니스 종목의 생활체육 참가자의 구매요인과 구매만족의 관계를 분석하여 라켓 소비자들의 성향을 분석함으로써 라켓 소비자의 라켓 용품 구매 시 어떠한 요인이 선택요인으로 작용하는지를 알아보고자 본 연구를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 집단별 구매선택요인 분석결과 성별에 따라서는 상표지명도, 유행, 희소가치, 광고가 통계적으로 유의한 차이를 보였고 운동종목에 따라서는 상표지명도, 운동 횟수에 따라서는 가격과 품질/기능, 운동경력에 따라서는 가격이 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 둘째, 집단별 구매 만족도 분석결과 성별에 따라서는 희소가치 만족도가 통계적으로 유의한 차이를 보였고 운동종목에 따라서는 가격과 상표지명도에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 반면 운동 횟수와 운동 경력에 따라서는 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이를 보이지 못했다. 셋째, 구매 선택요인과 구매 만족도에 대한 상관분석결과 가격요인과 가격 만족도, 품질/기능 만족도, 상표지명도 만족도, 유행 만족도, 희소가치 만족도, 광고 만족도에서 통계적으로 유의한 상관관계를 보였고 품질/기능요인과 품질/기능 만족도, 상표지명도 만족도, 디자인/색상 만족도에서 통계적으로 유의한 상관관계를 보였으며 희소가치 요인과 유행 만족도, 희소가치 만족도, 광고 만족도에서 통계적으로 유의한 상관관계를 보였다. 그리고 A/S 요인과 품질/기능 만족도, 상표지명도 만족도, 디자인/색상 만족도, 유행 만족도, 희소가치 만족도, A/S 만족도에서 통계적으로 유의한 상관관계를 보였고 광고 요인과 디자인/색상 만족도, 광고 만족도에서 통계적으로 유의한 상관관계를 보였다.


The purpose of this study is analysis the purchasing factor and satisfaction of Racket sport goods and aims to contribute sport goods industry development satisfying with the requests of racket consumers through analyzing the relation between purchasing factor and purchasing satisfaction according to the exercise participation style of Sport for All participants on the kinds of events used a racket as a main tool including badminton, ping-pong, tennis according to socio-demographic characteristic. To achieve such a study aim, 205 people of effective sample were abstracted through accidental sampling method with setting up people as a population participants on Sport for All tournament of badminton, ping-pong, and tennis. date analysis was conducted statistically using SPSS Version 12.0 for Window. To process the statistics, Frequency analysis, t-test, One-way ANOVA and Correlation analysis at p<.05 significant level were used. If there is significant difference among groups, Scheffe further inspection was carried out. The result of study seen and obtained through the process like above is as the following below. First, in the result of analysis on purchasing choice factor according to exercise style, there are significant differences in brand name factor according to exercise item, in price and quality/function factor according to the number of exercise, and in price factor according to the exercise career. Second, in the result of analysis on purchasing satisfaction rate, there are significant differences in price and brand name satisfaction rate according to exercise item. Third, in the result of analysis on the relation between purchasing choice factor and purchasing satisfaction rate, there are significant correlations between price factor and price, quality/function, brand name, fashion vogue, scarcity value, advertisement satisfaction rate, between quality/function factor and quality/function, brand name, design/color satisfaction rate, between scarcity value factor and fashion, scarcity value, advertisement satisfaction rate, between A/S factor and quality/function, brand name, design/color, fashion vogue, A/S satisfaction rate, and between advertisement factor and design/color, advertisement satisfaction rate.