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산채자원 및 신선나물류의 개발과 산업화를 위한 기초자료 확보 측면에서 2007년 5월부터 6월까지 강원도 태백, 홍천, 횡성과 전남 나주, 담양, 장성의 오일장에 출하된 신선 나물류의 유통실태를 조사하였다. 오일장에서 신선 나물류를 판매하는 곳은 나주 22개소를 제외하고는 34개에서 49개소까지 다양하였다. 신선 나물류의 출하 품목은 강원도는 27-29종류였는데 산채 종류가 많았다. 반면에 전남은 15-19종류였는데 원예식물의 종류가 많았다. 참취, 머위, 고사리, 아욱, 들깨 잎, 상추, 고추 잎, 미나리는 모든 조사 지역 오일장에서 유통되고 있었다. 신선 나물류 판매자들의 연령은 51세 이상이 88% 이상을 차지하였으며, 61세 이상의 고령자는 66.4% 이상이었다. 신선 나물류의 판매처당 판매품목 수는 72.1%이상이 6종류 이하를 판매하고 있었다. 신선나물류의 포장은 77% 이상이 비닐봉지를 이용하고 있었다.


This study was conducted to obtain the basic data on the development of resources of wild edible greens, and the industrialization of the marketing of fresh wild vegetables. We have also investigated the distributing factors at five-day traditional markets (Taebaek, Hongcheon and Hoengseong) in Gangwon district, and in Jeonnam district (Naju, Damyang and Jangseong), in May and June 2007. At each market, there were 34 to 49 diverse shops selling fresh wild vegetables except at Naju, where there were 22 shops. Between 27 to 29 kinds of fresh wild vegetable were on sale at the traditional markets in Gangwon district, and 15 to 19 kinds were on sale along with many horticultural plants in Jeonnam district. Fresh wild vegetables including Aster scaber, Petasites japonicus, Pteridium aquilinum var. latussculum, Malva verticillata, leaves of Perilla frutescens, Lactuca sativa, leaves of Capsicum annuum, and Oenanthe javanica were on sale in the markets in both districts. Those selling fresh wild vegetables were typically over 51 years of age (88%), and among these over 66.4% were over 61 years old. Less than 6 kinds of fresh wild vegetable accounted for over 72.1% of the vegetables sold. Edible wild greens were mainly packed in vinyl bags (over 77%).