초록 close

철도는 안전을 최우선으로 하는 시스템임에도 불구하고 다른 모든 시스템에서 처럼 사고는 피해갈 수 없는 실정이다. 열차의 특성상 주행 중 장애물을 보고도 제동거리가 길기 때문에 어쩔 수 없이 사고를 내는 경우가 허다하고 국내외적으로 사고가 빈발하여 소중한 인명과 재산이 피해를 입고 있다[1]. 1997년부터 2004년까지의 국내 철도운전사고 발생현황을 분석한 결과(Table 2 참조), 열차사고는 연평균 4.5%(4.6건)를 차지한 반면, 철도건널목사고는 95.5% (77.4건)를 차지하였다[2,3]. 이처럼 철도사고의 대부분을 차지하고 있는 철도건널목 사고를 근본적으로 방지하기 위해서는 철도와 건널목을 입체화 하는 것이 가장 이상적이지만 시설비가 많이 들고 시공기간이 길어 장기적인 대책일 수 밖에 없는 실정이다. 따라서철도 건널목사고를 줄이기 위한 단기적인 방안으로는 기존 설비에 대한 취약성과 문제점을 찾아 대책을 강구하는 일이다[4]. 따라서 본 논문에서는 현재 건널목상의 지장물 검지 방법에 있어서 레이저 방식에 의해 발생되는 검지 사각지역을 보완하고, 출구측 차단기 제어를 위한 지자계 센서에 의한 검지방식에서 나타나는 진출 판단 오류를 분석하고, 오류를 현격하게 줄 일수 있는 스트레인게이지를 활용한 보판센서 연구개발에 관하여 논하고자 한다.


For a short-term measurement to reduce an accident on a railroad crossing, it is necessary to find out the weakness and problems of existing equipment in the railroad transportation system. The analysis of railroad crossing accidents shows that main causes of accidents (24.9%) are the careless driving including an engine problem, damage on the safety equipment, slide on the snow, and an engine stop on the railroad crossing. Therefore, it is required to install a sensor, or to make a crossing gate at the exist for detecting obstacles on a railroad to prevent collisions among trains. This paper suggests ‘a panel sensor using the strain gauge’ to make up the weaknesses of the sensing Dead Zone, which are caused by using a laser method, and to detect any small objects passing railroads in order to reduce the errors, which are occurred in the earth magnetic field for controlling Exit Slide Crossing Arm Detector. The device, suggested in this paper, is verified with detecting any small objects passing the railroad, with judging entry decision clearly, and with controlling passing gate and obstruction warnings/cautions obstacles at the same time, through an experimental test.