초록 close

토목 설계 및 시공기술, 신소재의 발달로 상부구조의 경량화 및 교량의 장대화를 위한 지속적인 기술 개발과 보완이 이루어져 왔으며, 그 일환으로 긴장재를 단면 밖으로 연장하는 대편심 케이블교가 도입되었다. 대편심 케이블 교량인 Extradosed PSC교는 부모멘트 구간에서 PS 강재로 인해 단면에 도입되는 축력과 정모멘트를 증가시키기 위해 PS 강재를 낮은 주탑의 정부에 external tendon의 형태로 부재의 유효높이 이상으로 배치시켜 편심량을 증가시킨 장경간 교량이다. 이러한 신형식 케이블 지지 장경간 교량은 상대적으로 유연한 구조로 충격계수 및 처짐 등 사용성 측면에서 취약할 수 있으므로 동적거동에 대한 검토가 필수적이나 현재 케이블 지지 장경간 교량의 주행열차하중에 대한 동적


The Extradosed PSC bridge is one of the best alternates which not only covers the longer span than PSC box girder and also performs the role of landmark facility with much cheaper cost than cable stayed bridge. Since the cable-stayed long span bridge is more flexible than general medium span bridges and railway bridges can be experienced resonance phenomenon by repeated equidistant axle loading of the train, it is inevitable to consider the dynamic behavior on impact, deflection and so on. In the present study, the dynamic behavior of an Extradosed PSC railway bridge subjected to moving train forces is analyzed. As well as trains which operate in conventional railway lines, KTX train is also considered. For the estimation of dynamic performances of the Extradosed PSC bridge, vertical deflection, accelerations of the slab, end rotation of the girder and impact on pylons and cables are discussed.