초록 close

포장궤도는 일정 도상자갈층을 시멘트모르터 충진 등의 방법으로 콘크리트 슬래브화(化)시키는 공법으로서 열차 운행에 지장을 주지 않으면서 궤도구조를 개선하여 기존선의 유지보수업무를 획기적으로 줄이는데 목적이 있다. 운행 중인 기존선의 생력화를 목표로 하며 최소 열차차단시간(3~4시간)내에 작업이 수행된다. 포장궤도는 기본적으로 콘크리트궤도 수준의 유지 관리성을 목표로 하고 있다. 이를 만족하기 위해서는 궤도구성품을 비롯한 충진 재료(시멘트계)와 충진재의 두께, 침목의 폭과 간격(체결장치의 간격)에 대한 검토와 경제성과 시공성의 조건에서 본 최적구조의 개발 및 현장적용시 충분한 내구성과 안정성을 확보하여야 한다


Recently, the development of the paved track is required as a low-maintenance of conventional line. The main reason is that the line capacity and bearing of track are increased progressively. The important factors of paved track are stability and applicability. To be based on this subject, Cement Mortar Pouring(CMP) paved track is developed. CMP paved track is a kind of ballast reinforced track using the prepacked concrete technique. The most important thing to design the paved track is to optimize the track structure considering various conditions. Because construction environment is very limited, cost is expensive and it has very complicated behavior. On this paper, structural characteristics of the paved track are investigated using the 3D finite element analysis to verify the optimized structure of the CMP track.