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지오텍스타일 백 공법은 지오텍스타일 백 내에 기계적, 수리학적 방법을 통하여 모래 또는 준설토 등의 토사를 채워 구조물을 형성하는 공법이다. 지오텍스타일 백 공법은 개발초기에는 홍수조절 및 재해복구 등의 해안・호안 구조물로서 주로 사용되어 졌으며, 이후 1970년대 해일에 의한 제방의 긴급복구를 위하여 사용된 것을 시작으로 지속적인 발전이 이루어져 왔다[1]. 이러한 지오텍스타일 백 공법을 유실된 철도노반에 적용할 경우 규격화된 재료이고, 품질관리 및 시공의 규격화가 가능해져 그 동안 선로복구와 유지보수에 사용된 방법보다 빠르고 신뢰성있는 철도노반을 기대할 수 있다.


In this study, a large-scale laboratory model test, 2-D and 3-D numerical analyses were conducted to verify the reinforcement effect by utilizing geotextile bag on the railway roadbed. Static loading which simulated train load was applied on the geotextile bag-reinforced railway roadbed and also unreinforced railway roadbed. Computer program named Pentagon which is a part of FEM programs was used in the numerical analysis. Based on the results of laboratory test, 2-D and 3-D numerical analyses, the effect of load distribution and settlement reduction was found to be depending on the geotextile characteristics, tensile strength of geotextile, and interface friction angle between geotextile bags. In general, the result of 2-D and 3-D numerical analyses shows lower value than that of laboratory test. Also, the result of 3-D numerical analyses shows lower value than that of 2-D numerical analyses because of its stress transfer effect.