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최근 비즈니스 GIS 분야에서 점포전략, 고객행동분석 등에 사용 가능한 데이터의 축적과 알고리즘의 개발이 이루어지고 있다. 본 연구에서는 비즈니스 의사결정 과정에 필수적인 정보로서 비즈니스와 관련된 점사상의 공간적인 밀집 정도를 계량화하여 평가할 수 있는지, 이러한 밀집이 발생되는 공간적인 범위는 어느 정도인지, 밀집의 발생이 환경의 영향을 받은 것인지 등에 대한 공간 통계적인 분석의 적용 가능성을 평가하였다. 연구결과 1차특성 분석으로 DENCLUE기법과 2차특성 분석으로 K-지표 및 D-지표를 사용하여 비즈니스 GIS의 점사상에 대한 공간적 밀집의 평가가 가능함을 확인하였다.


Recently, data gathering and algorithm developing are in progress for branch strategies or customer behavior analysis in business GIS. In this study, I examine the possibility on 1) the analysis of spatial clustering of point features, such as stores or customers, numerically, 2) the measurement of spatial extent of the clustering, and 3) the evaluation of the influence of the environmental clustering on the clustering of the feature. As a result, the possibilities of the evaluation of spatial clustering on the point features of business GIS is verified using 1st property analysis with DENCLUE and 2nd property analysis with K-index and D-index.