초록 close

오늘날 많은 애니메이터들은 캐릭터의 자연스러운 동작과 표정을 제작하기 위해 다양한 방법으로 접근하고자 하지만 많은 연기자들을 동원하여 표정 포착을 하는 불편함과 고가의 장비를 필요로 하고 있다. 따라서 본 연구는 애니메이션 캐릭터의 동작을 표현하는데 필요한 눈썹의 형태를 최적화 하여 눈썹 동작으로 인하여 나타날 수 있는 감성표현을 연구하고 애니메이션 캐릭터의 감정을 보다 정량화 하여 적용하였다. 그러기 위해서 먼저 눈썹의 속성과 수준을 정하고 그 결과로 얻어진 데이터를 이용하여 18개의 대표 눈썹 유형을 2차원으로 제작하였다. 추출된 샘플의 유형별로 표정변화에 따른 감성 구조를 파악하기 위해 설문을 통하여 감성 표현어를 수집하고 이를 분석 및 도식화 하였다. 하지만 설문조사나 각종 분석법을 이용하여 연구한 결과 눈썹의 동작은 유쾌한 감정보다는 불쾌하고 부정적 의미가 많았다. 본 연구를 통해서 얻어진 사실은 눈썹의 동작은 유쾌한 감정으로의 표현으로는 거의 사용되지 않는다는 것이다. 그러나 이 자료들은 일상생활에서 감정이 표현되는 표정과 유사한 것으로 기대하기는 어렵지만 표정의 특징을 수치화 한다면 애니메이션 캐릭터의 눈썹 동작을 감성어휘만으로도 쉽게 표정을 연출 할 수 있다는 결론을 얻었다.


Today many animators have used various ways to manufacture natural motion and expression of the characters; however, they have had to capture the very expressions by bringing many performers and have been equipped with costly equipments. Therefore, This study investigates the emotion expressions that might appear owing to the motion of eyebrows and applies the emotion expression in quantization, by optimizing the forms of eyebrows necessary for the expression of the motion of animation characters. In order to do so, the attribute and level of eyebrows are set and the subsequent data are utilized for the two-dimensional manufacture of 18 representative types of eyebrows. A survey is conducted to collect the words for emotion expressions and its results are analyzed and schematized in order to figure out the emotional structure corresponding to the change of expressions in accordance with the types of extracted samples. However, the eyebrow motion does mostly represent unpleasant and negative meaning rather than pleasant and positive emotion according to the survey or various analysis methods. The fact obtained from this study is that the eyebrow motion is seldom used for the expression of pleasant emotion. However, it is hard to expect that such data are similar to the expressions represented in our everyday lives. Nevertheless, one is able to make up a certain expressions and the eyebrow motion of animation characters only with emotion-oriented vocabularies after the primary characteristics of the given expressions are depicted in numerical form.