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이전 연구는 한국 기초조형학회 2002.Vol.4.No.2 와 2003.Vol.4.No.2 그리고 2004. Vol.5No.3 에 게재된 1, 2, 3차 연구( 웹 기반교육을 위한 컨텐츠 디자인 접근방법에 관한 연구 -교육 분야별 사용자 상호작용증진을 위한 색채디자인을 중심으로- / - 형태 및 소리디자인을 중심으로- / 감성(후감, 체감)디자인을 중심으로)에서 색채, 형태, 소리 및 후감과 체감을 중심으로 컨텐츠 디자인 접근방법을 한의학의 기본 원리인 음양오행원리를 기초로 논하였다. 본 4차 연구의 주 논점은 VR 컨텐츠 디자인을 위한 味感디자인의 원리에 대한 연구로서, 교육 분야별 교수 및 학습자가 가지고 있는 체질에 따른 심리와 성격 그리고 감성을 분석하여 선호 味感을 각 교육 분야별 컨텐츠 디자인에 적용할 경우 상호작용이 증진됨에 따라 학습의 효과가 배가될 수 있음을 강조하고 있으며, 사용자별 선호味感은 음양오행의 원리를 기반으로 연구하였다.웹 기반 가상현실 교육을 위한 컨텐츠 디자인 요소로서 중요시 되는 사용자의 味感을 한의학의 기본원리인 음양오행으로 해석함에 따라 감성이론 연구와 아울러 실질적으로 가상현실 콘텐츠 제작에 활용 할 수 있는 교육 분야별 사용자의 기호味感을 도출할 수 있었다.


The first, second and third study was the principles of shape, color and sound, olfactory sensation and physical sensation in web design contents for education. It was founded on the cosmic dual forces on the five elements in a herb medicine.The former study of this was made researches in Korean Society of Basic Design 2002.Vol.4.No.2, 2003.Vol.4.No.2 and 2004.Vol.5No..3 ("A Study on a design methods of contents for education on the basis of web-For increasing the efficiency of a user's interactivity with color design system in education courses" / -shape & sound design system in education courses"/ -sensitivity ( olfactory sensation and physical sensation) design system ).The emphasis of this 4th study is the principles of flavor in VR contents design for education. The instructor and the student's preferable flavor could increase interactivity in their studies through expressing psychology, character and emotion in various subjects. User's preferable flavor is based on the harmony of the cosmic dual forces on the five elements that is the fundamental principles of a herb medicine. The flavor is the important advent of tools in sensitivity VR design contents. The design based on the cosmic dual forces on the five elements could put to practical apply as well as the sensitivity theoretical study. Finally, User's preferable flavor was defined.