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광고홍보학 교육의 목표는 광고 및 홍보 현업에서 필요로 하는 전문인력을 양성하는 것이다. 이를 위해서는 광고홍보학 교육에 대한 체계적인 교육과정이 마련되어야 한다. 그리고 이러한 교육과정에는 전문인력을 양성하기 위한 구체적인 교육내용이 담겨있어야 한다. 이러한 의미에서 연구자는 광고홍보학과 교육과정에 대한 전문가들의 인식을 조사한 바 있다. 본 연구에서는 이러한 선행연구의 결과를 바탕으로 전국 30개 대학의 광고홍보학과 교육과정을 수집하여 분석하였다. 연구결과 광고홍보학과 교육과정에는 전문가들이 가장 중요하게 평가한 <실무수행 능력>과 <크리에이티브 능력>과 관련이 있는 과목들이 부족한 것으로 나타났다. 따라서 앞으로 광고홍보학과 교육과정에는 이러한 교과목들이 비중 있게 편성되어야 할 필요가 있다. 다음으로는 지난 5년간 교육과정의 변화추이를 살펴보았다. 연구결과 이론과 실습 과목의 비율은 변함이 없었으나, 이론 영역에서 총론 과목이 감소하고 대신 각론 과목이 증가한 것으로 나타났다. 또한 광고 각론에서 PR 및 홍보 분야와 광고매체 분야가 증가하였으며 이에 따라 실습 과목의 영역에서도 PR 및 홍보 실습과 프리젠테이션 과목의 중요성이 증가한 것으로 나타났다. 그리고 마지막으로 이러한 연구결과를 종합하여 연구자 나름대로 바람직한 광고홍보학과 교육과정의 대안을 제시하였다.


The purpose of educating advertising and public relations is to train/educate students the practical field needs. For the purpose, systematic curriculum of education on advertising and public relations should be prepared. And the curriculum should contain specific contents to educate students as the professional people. On this point, I used to research advertising experts' perception on the educational curriculum of departments of advertising and public relations. This study, based on the result of the former research, collected and analyzed the curriculum of the department of advertising and public relations in 30 Korean universities. The result indicates that both the ability to execute practical work and creativity evaluated as the most important factor by the experts in curriculum are insufficient. Therefore, the subjects on both factors should be contained into the regular curriculum. Also, this research reviewed the trend of educational curriculum during five years. The result showed that the ratio between theoretical and practical subjects is almost the same. However, overall subjects are decreased in the theoretical area whereas specific subjects are increased in the area. Also, the area of public relations and advertising media planning has been increased in the specific subjects. It shows that the importance of public relations and presentation skill in the practical subjects has been increased. Finally, by reviewing the results, the researcher suggested the alternative curriculum for educating advertising and public relations effectively.


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