초록 close

본 연구는 미술교육의 입장에서 현대 미술에 관해 연구하여 현대 미술 감상 지도 방법을 실천적으로 연구하는 것을 목적으로 한다. 현대에 있어서 미술은 미술을 둘러싼 사회 등의 상황 변화에 의해 ‘현대’와 ‘미술’이라는 개념 자체에 대해 새롭게 규명하지 않으면 안 되는 시기라 할 수 있다. 이러한 현대 미술을 감상하는 것은, 현재를 살아가는 학습자에게 있어서 ‘동시대성’을 포함하는 문제점을 인식하고 그 문제의식을 확인한다는 것을 의미한다. 현대 미술의 교육적 의의는 ‘열린 작품’으로써, ‘해방 기능을 가지는 교육 장치’인 것이다. 이러한 입장에서 작품에 접근하는 감상자의 관점에서 각 방법들을 정리하여, 동시대의 한국 현대 미술을 중심으로 미술 감상 수업의 지도 방법을 실천적으로 고찰하고자 하였다.


A Study on Methodology of Contemporary Art Appreciation Education Ryu, Ji-Yeong (Chuncheon National University of Education)This Study is on the contemporary art in the standpoint of the art education. And to research the method of guiding the appreciation of the modern art practicing it, it does. The situation has changed into the society that surrounded the art at the present period. It is necessary to interpret the concept ‘the present age’ and ‘the art’ newly as a result. Appreciating the modern art means the awareness of the issues is confirmed recognizing the problem of ‘the contemporary’ in the learner who lives now. An educational meaning of the modern art is ‘an educational device with the liberating function’ of ‘the opened work’. The art education is recognized by such an educational function. It gives value separately to the art work with the appreciation of a masterpiece center like before. And it tries to grope for the method of guiding the appreciation class centering on a South Korea contemporary art.