초록 close

교육은 항상 평가를 수반한다. 급변하는 정보화 시대인 오늘날 종래의 결과 중심의 평가에서 과정중심의 평가가 대두되면서, 그 대안적인 방법으로 수행평가가 실시되고 있다. 그러나 다인수의 학급과 교사의 주당 수업시수의 과다 등 수행평가는 많은 문제점을 안고 있다. 특히 미술수업의 표현영역에서는 아직도 종래의 결과중심의 평가가 계속되고 있다. 본 연구는 미술교육의 평가는 어떠한 의미가 있으며, 오늘날 강조되는 수행평가란 무엇이며 어떤 장점과 문제점이 있는가를 고찰하고, 표현활동영역을 중심으로 다인수의 학생과 과다한 업무를 수행하는 교사들에게 현 실정에서 좀더 도움이 되는 평가도구가 없을까 하는 생각에서 수행평가의 한 형식인 학습일지와 공책의 언어적․비언어적 기록을 활용한 방법을 기저로 하는 미술노트의 활용을 제안하고자 한다.


Educational activities are always accompanied with assessments. Today, an information-oriented age, performance assessments have come into operation as alternative methods when process assessments gain force from traditional assessments which focus on result. But performance assessments have some problems because of numerous of students in art class and art teachers's plenty of time for teaching art per a week. Especially in productive domain of art lesson nowadays has been continued to assessing that focus on result. Therefore it is the purpose of the study to suggest for practical use of Art Note which is based on Learning Journal and Notebook for performance assessments, and to inquire into meaning and fields of assessment for art education.