초록 close

국내․외 경제환경 뿐만 아니라 정보 통신 기술 및 인터넷 보급의 확산은 국내 기업의 IR 활동에 많은 변화를 가져왔다. 시간과 공간의 한계를 넘어 정보의 개방화를 통한 기업과 투자자간 신뢰구축 채널로서 각광을 받고 있는 인터넷은 그 특성상 효과가 광범위하고 지속적이라는 장점을 가지며 많은 상장기업의 IR 활동 전략도구로서 활용되고 있다. 그러나 기업의 전략적 커뮤니케이션 도구로서 인터넷을 활용한 사이버 IR 활동에 관한 선행연구는 미미하고, 더불어 개인투자자에 초점을 맞춘 연구는 전무한 실정이다. 이에 본 연구는 개인투자자가 기업 경영 및 주가안정화 측면에 있어 중요한 공중으로 부각되고 있는 흐름과 맞물려, 인터넷상에서 기업정보를 습득하는 개인투자자가 실질적으로 체감할 수 있는 기업의 사이버 IR 활동에 대한 문제점을 지적하고자, IR 정보에 대한 개인투자자의 만족도를 파악하고자 한다. 따라서 본 연구의 목적은 기업의 IR 웹 사이트를 기반으로 한 IR 활동 커뮤니케이션 행위에 있어서 주식거래 및 해당기업의 IR 정보를 습득하는 개인투자자와 IR 담당자에게 초점을 맞추어 이들간 IR 정보에 대한 중요도 및 만족도의 집단간 차이를 알아보고자 하였고, IR 웹 사이트에서 제공하는 IR 정보 유형과 정보의 양, 정보의 질, 투자자와의 상호작용성에 대한 개인투자자의 만족도가 투자의도에 어떤 영향을 미치며, 이후의 투자행동으로 어떻게 연결되는가를 분석하고자 하는 것이다. 연구결과를 요약하면, 첫째, IR 정보유형에 대해 개인투자자와 IR 담당자간 중요도 부여하는 데 있어 집단간 차이를 보였고, 두 집단 모두 IR 정보유형 중 재무투자정보를 가장 중요한 정보유형으로 인식하고 있었다. 또한 IR 정보의 양과, 정보의 질에 대한 만족도에서 집단간 큰 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, IR 정보유형, IR 정보의 양과 질, 투자자와의 상호작용성 각각은 개인투자자의 투자의도에 긍정적인 영향을 미치고 있었으나, 요인들의 동시 고려 시 정보의 질만이 투자의도에 영향을 미치고 있었다. 또한 개인투자자는 재무투자정보에 가장 높은 만족도를 보이고 있었고, IR 웹사이트 방문 이후 형성된 긍정적인 투자의도는 투자행동으로 연결되는 것으로 나타났다.


Not only the global economic environment change, but the diffusions of the Internet by the communication technology are rapidly transforming the way Korean companies provide strategic and financial information to the investment community. Major advantages offered by the Internet include speed of distribution of a greater amount of information, one of the channel which the confidence between companies and investors is constructed by, the Internet is used as a strategic tool of many listed companies in IR activity. Beyond financial information of a company, today's retail investors become an active participant, not results of corporate management. However, there yet haven't been research on the cyber IR activity which used the Internet as a strategic communication tool, specially about a retail investor's IR activity. Retail investors have become very important stakeholder in corporate management and stabilizer of the stock price. Thus, this study tried to analyze the corporate cyber IR activity in a viewpoint of them. The purpose of this study is to analyze how does the satisfaction of retail investors with IR information type, information quantity, quality and interactivity in IR website influence on an investment intention and behavior. The results of this study is that IR information types, IR information quantity, quality and interactivity had positive influences on a investment intention of retail investors, but considering factors at the same time, only IR information quality had influence. And retail investors are most satisfied with financial investment information, it showed a positive investment intention formed after visiting an IR website is connected by an investment behavior.