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현대미술의 다양성으로 인하여 일반적인 미의 개념이 절대적으로 변화하고 있음에도 불구하고 표현중심의 미술교육에서는 그 변화를 충분히 반영하지 못하고 있다. 이에 연구자는 현대미술에서 요구하고 있는 교육의 목표와 중요성을 인식하고, 그 방안으로 현대미술의 특징적 요소에 부합하고 있는 현대도자를 제고해 보았다. 그 결과 현대도자의 교육적 가치를 다음과 같은 측면에서 제시할 수 있었다. 첫째, 통합적 측면이다. 현대도자는 현대미술의 이해감상표현활동을 연계하는 통합적인 미술교육이다. 둘째, 사고적 측면이다. 현대도자는 발상과 기법주제와 매체의 다양함으로 표현의 정체성에서 벗어나 실험적 사고를 기른다. 셋째, 방법적 측면이다. 현대도자는 유희적즉흥적 접근으로 창작 욕구를 자극한다. 넷째, 시각적 측면이다. 현대도자는 생동적 체험 활동으로 시각적 사고를 발달시킨다. 다섯째, 감성적 측면이다. 현대도자는 내면적인 동요를 자유롭게 발산할 수 있는 감성 교육이다. 연구자는 현대도자의 이러한 교육적 가치들을 통해 현대미술의 흐름에 밀접하게 경험할 수 있어, 현대도자가 현대미술 교육의 한 방안이 될 수 있다고 판단하였다. 그러나 현행 미술교육에서 현대도자 교육은 간과되어 있는 실정이라고 할 수 있다. 이는 전통성을 강조하는 도자 교육으로 전통과 현대를 이어가는 체계적인 교육이 이루어지지 못하고 있기 때문이다. 그리고 이러한 현상으로 인하여 현대미술에서 현대도자가 차지하고 있는 위상을 제대로 파악하지 못하고 있을 뿐 만 아니라, 입체조형 지도가 가능함에도 불구하고 대부분의 입체조형 지도가 타 영역에 의해 이루어지고 있다. 결과적으로 이러한 상황은 현대도자가 총체적인 예술로서 현대미술에서 차지하고 있는 위상을 올바르게 인식하지 못한 것이라 본다. 따라서 현대도자의 교육적 가치가 올바르게 추구되기 위해서는 무엇보다도 기능적인 측면에서 벗어나 점토의 표현 가능성을 넓히는 것으로, 점토를 즐기고 향유할 수 있는 매체로서의 인식이 선행되어야 한다고 본다.


Understanding and uplifting educational value of modern ceramics in modern artByun, zu-sungModern ceramics is pursuing the value of modeling and the notion of an art that studies the basic feature of the clay escaping from the instrumental and functional features. In this process, modern ceramics shows the modeling factor which fits in with the feature of modern art such as the general artistic intention and the mixed media. Based on these modeling aspects, this study intends to show that modern ceramics education is a way to access and understand the feature and stream of modern art by revealing the educational value of modern ceramics as a part of art education according to the conceptual expansion of modern art. For this, the notion of modern ceramics, the background of modern ceramics and the modeling of modern ceramics were observed.As a result, the researcher suggested the educational value that the expanded meaning of modern ceramics can embrace as the following. First, it is the general side. Modern ceramics helps the understanding, impression and expression of modern art in general. Second, it is the side of thought. Modern ceramics expands experimental thought with ideas, themes, medias and the diversity of skills. Third, it is the side of the method. Modern ceramics leads active expression activities with the playful and improvised access to clay. Fourth, it is the side of the vision. Modern ceramics develops visual thinking with the modeling activity through rich experiences and studies. Fifth, it is the side of the emotion. Modern ceramics expect an educational effect of exposing students to perceptual experiences inherent in clay.攀논문 1차 심사 6월 22일, 2차 심사 7월 18일, 3차 심사 7월 23일攀攀______________________________________주제어(Key words): 현대도자(modern ceramic), 현대미술(modern art), 미술교육(art in education)