초록 close

본 연구는 인지 욕구, 자기 감시, 구매 쇼핑 관여의 세 가지 소비자 특성과 소비자의 충동 구매 성향간 상호 관련성을 살펴보았으며, 관련성 검증을 통해 네 가지 개념을 이용한 새로운 모델링을 시도하였다. 그러한 모델링은 개념들간의 인과 관계 등을 살펴볼 수 있는 연구의 기반이 될 것으로 예측되었다. 상관 관계를 살펴보기 이전에 본 연구에서는 문헌 연구에서 살펴본 네 가지 서로 다른 변인들이 정확히 다른 개념들인지 파악하기 위해 척도의 재검증과 정교화를 위한 분석을 사전에 시행하였다. 1차 조사에서 최초의 요인 분석과 문항간의 신뢰도 검증, 그리고 확증 요인 분석을 통해 이들 네 개념의 척도 문항 정제가 수행되었다. 또한 네 가지 개념이 소비자의 충동 구매 성향을 중심으로 어떤 연관성을 가질 것인지에 대해 1차, 2차 조사를 실시한 결과, 인지 욕구와 자기 감시 사이의 유의미한 상관 관계만이 밝혀졌다. 두 번의 실험 조사 이후 결과의 의미가 토론되었다.


This study tries to find the correlations among those four variables; need for cognition, self monitoring, purchase shopping involvement and compulsive purchase disposition. After findings of the correlations among four variables and scale minimizing, the final objective of this study finds the causal model of those four variables. After the first factor analysis, inter-reliability test among scales and confirmatory factor analysis are conducted to minimize the scales of those four variables. After the confirmatory factor analysis, the second experiment are fulfilled to re-test the results of the first study which contain the correlations among four variables. The significant difference of the correlation scores among four variables was not revealed from both experiments. The implication of the results are discussed.