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본 연구에서는 다매체 다채널의 방송환경에서 케이블TV 채널들의 브랜드 자산이 어떻게 평가되고 있는지를 살펴보기 위해, 탐색적인 차원에서 채널 브랜드 자산 측정척도를 개발하고, 이에 근거하여 케이블TV 채널들의 브랜드 자산을 평가해 보았다. 먼저, 채널 브랜드 자산 측정척도를 개발하기 위해 항목개발, 항목정화, 항목의 신뢰성 및 타당성 검증의 세 단계 작업을 실시하였고, 그 결과 채널 인지도, 채널 이미지, 채널 충성도라는 세 구성요소와 15개 문항으로 이루어진 채널 브랜드 자산 척도가 개발되었다. 개발된 척도에 근거하여 케이블TV 채널들의 브랜드 자산을 평가한 결과, 이들의 채널 브랜드 자산은 전반적으로 높지 않은 것으로 나타났다. 구체적으로, 채널 인지도의 경우 대체로 보통 이상의 평가를 받은 것으로 나타났으나, 채널 이미지와 채널 충성도는 전반적으로 보통이하의 평가를 받은 것으로 나타났다. 더불어, 이러한 케이블TV 채널의 브랜드 자산에 대한 평가는 성별과 연령대에 따라 다른 것으로 나타났다. 즉, 성별과 연령에 있어서 특정한 시청자 소구층을 갖고 있는 채널의 경우 소구대상인 시청자가 그렇지 않은 시청자보다 채널 브랜드 자산을 더 높게 평가한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 다매체 다채널 시대에 케이블TV 채널들을 비롯한 다양한 채널들의 브랜드 구축과 관리가 어떻게 이루어져야 하는지 이에 대한 이론적, 실제적인 근거를 제시해 줄 것이다.


Focusing on the significance of channel brand equity in a multi-media and multi-channel broadcasting environment, this study developed a scale measuring channel brand equity and evaluated brand equity of cable television channels based on it. In order to develop the scale, at first, it conducted three stages of work, item development, item purification, and credibility and validity test of items. Through the three stages, it finally derived three components of channel brand equity with 15 items, which are composed of channel perception, channel image, and channel loyalty. The findings showed that the brand equity of cable TV channels was generally evaluated low in the three components. Specifically, channel perception was evaluated somewhat high in some channels but somewhat low in other channels, while channel image and channel loyalty was evaluated generally low in most of the channels. In addition, in case of channels which have a special target audience based on sex and age, the target audience evaluated the channels more positively than non-target audience with regard to channel perception, channel image, and(or) channel loyalty. This study suggests theoretical and practical foundations on how diverse channels in a competitive broadcasting environment establish and manage channel brand equity.