초록 close

방사선이용에 대한 중요도에 비추어 볼 때 일반인 중 지식수준이 높은 대학생을 중심으로 한 방사선이용에 대한 태도 연구는 미미한 실정이므로 방사선이용에 대한 태도 특성을 파악하여 방사선이용에 대한 태도수준 향상을 위한 교육에 필요한 시사점을 도출하고자 대학생 517명을 대상으로 2005년 10월 10일부터 5일간에 걸쳐 설문조사를 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 방사선 관련 교육을 받은 경험이 있는 경우는 주전공과 월수입에 따라서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, ‘내가 살고 있는 곳에 종합병원이나 대학병원이 설치되는 것을 찬성한다.’가 3.73±1.00점으로 가장 높은 태도수준을 나타냈고 ‘내가 살고 있는 지역에 방사성폐기물 처리장이 설치되는 것을 찬성한다.’가 2.63±1.09점으로 가장 낮은 태도수준을 나타냈다. 셋째, ‘우리나라의 원자력 발전소 및 방사성폐기물 처리장의 설치찬성’의 태도 수준에 비해 ‘거주지의 원자력발전소 및 방사성폐기물 처리장의 설치 찬성’의 태도수준이 낮게 나타났다. 넷째, 태도수준이 가장 낮은 ‘거주지역에 방사성폐기물 처리장이 설치되는 것을 찬성 한다’에 대해서 성별, 학년에 따라 유의한 차이를 나타냈다.


Based on the fact that studies on the use of radiations have not been largely conducted reflected on the importance of the use of radiations, the survey was performed to investigate the attitude on the use of radiations for some university students who have a high level of knowledges among average persons in order to extract certain directions for the education program to provide right information. The survey was performed for 517 university students from Oct. 10 to Oct. 15, 2005. The results of this survey can be summarized as follows. 1. Students who have experienced in the radiation related education presented statical differences in the results according to the majoring and monthly incomes. 2. Regarding the survey on the attitude of the use of radiations, the item of 'I agree to build a general hospital or university hospital where I lives in' was presented as the highest points of 3.73±1.004, and the lowest point was recorded in the item of 'I agree to build an atomic wastes treatment facility where I live in' as the point of 2.63±1.091. 3. The level of attitudes on 'I agree to build an atomic power plant or atomic wastes treatment facility where I live in‘ presented lower levels than that of the attitude on 'I agree to build an atomic power plant or atomic wastes treatment facility in my country'. 4. The lowest level recorded in the level of attitudes on 'I agree to build an atomic wastes treatment facility where I live in' presented a significant difference according to the sex and grade.