초록 close

본 연구는 한국과 미국에서 인터넷 경매를 통해 제품을 구입하는 상황에서 나타날 수 있는 위험 감소 수단 (risk reliever)에 대한 인식의 차이를 컨조인트 (conjoint)분석을 이용하여 관찰하였다. 실험을 통해서 한국과 미국에서는 "판매자의 명성"의 상대적 중요도가 높은 것으로 나타났다. 한편 인터넷 경매에서 위험성 회피 정도가 높은 한국에서는 "환불 보장"의 상대적 중요도가 두 번째로 높은 것으로 나타났고 미국에서는 제품에 대한 광고가 두 번째 중요한 요인으로 나타났다. 본 연구를 통해서 인터넷 경매에서 구매자의 신뢰를 높이기 위해선 문화적 차이 또한 고려해야 할 요소라는 것을 알 수 있었다.


This study examined the differences in relative importance of risk relievers in the United States and Korea when purchasing a product at online auctions. Results show that the relative importance of retailer’s reputation in Korea was the highest and that of retailer's reputation in the United States was also highest. Despite of cultural difference, online auctions depended on the retailer's reputation. In addition, the relative importance of money-back guarantee in Korea was second highest and that of advertising of product in the United States was second highest. Results suggest that international marketers might consider the cultural differences to earn buyers’ confidence at online auctions.