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행정정보소재 안내 서비스는 정보원에 대한 내용적 기술뿐만 아니라 위치정보, 접근 방법 등 외부적인 요소까지 기술함으로써 이용자의 정보에 대한 접근 및 이용을 가능하게 한다. 서비스 개선을 위해 현재 전자정부에서 제공하고 있는 소재정보안내시스템을 분석한 결과 다음과 같은 문제점이 발견되었다. 첫째, 인터페이스적인 측면에서 검색결과 화면의 오류나 레코드 항목명을 이해하기 어려웠다. 둘째, 레코드 항목 중 내용이 기입되지 않은 항목이 다수 발견되었다. 셋째, 정보접근 방식에 대해 구체적으로 제시하지 않았다. 넷째, 비공개 혹은 제한적 공개 사유에 대한 근거를 명확히 제시하지 않았다. 따라서 발견된 문제점을 해결하여 정보소재안내 서비스를 활성화하기 위해서는 레코드 수집방법을 개선하고 소재 레코드 항목을 재구성하며 적극적인 홍보활동 및 인터넷을 이용한 정보접근 방법을 강화해야 한다.


Government Information Locator Service(GILS) allows the users to access and utilize government information by including the content description about the resource as well as the secondary information about the resources such as location and access method. The following problems have been identified, while analyzing the electronic government offered GILS to come up with the service improvement plan. Firstly, it was difficult to comprehend the record labels from the user interface point of view. There were errors in the retrieval result screens. Secondly, there were a number of missing items in the records. Thirdly, there was no explicit explanation on how to access the information. Lastly, there were no clearly explained reasons that certain information is non-disclosed or partially disclosed. Thus, it is necessary to deal with the identified problems by improving the information collection method; reorganizing the record items; heavily investing in the public relation activities; and improving the web-based access method if the revitalization of GILS is to be achieved.