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이 연구는 정보화 사회에서 매체의 발달로 인 교육의 새로운 패러다임인 학습자가 인터넷 상에서 또는 인터넷을 이용하여 스스로 정규 교육과정 내용을 학습하고 평가하고 보완하는 하나의 시스템을 개발하기 위해 시도되었다. 이 연구에서 개발한 시스템을 ‘컴퓨터 적응 진단 및 수업체제(CADI: Computer Adaptive Diagnosis and Instruction)’라고 부른다. 이 시스템의 자세한 내용을 설명하기 위해 우선 시스템 탄생의 시대상황 배경으로서 매체발달이 교육활동에 어떤 새로운 국면을 초래하였는지를 논의하고, 컴퓨터 적응 진단 및 수업의 논리와 특징을 제시한 다음, 그 프로그램의 실제 모습을 예시적으로 소개하고, 마지막으로 컴퓨터 적응 진단 및 수업체제의 가능성과 한계를 제시하였다.


This study focused on the developing a system of computer adaptive diagnosis and instruction (CADI). This system is a conceptual model that connected learning with assesment by using new media such as computers, multimedia, and new technologies. In this conceptual model, adaptive diagnosis means tailored or customized diagnostic evaluation, and adaptive instruction implies tailored or customized instruction. The connection between learning and assesment suggests that they are closely related to determine following learning contents and learning methods. CADI's expected effect are 1) it can contribute to real learning of core concept, 2) it can enlarge the educational opportunities, 3) it can help students study by student himself and learn media literacy, 4) information for evaluation functions more essential roles, 5) it is possible to work cooperatively with any other school subject.