초록 close

아동기 빈곤이 학구적 성취에 미치는 영향* - 빈곤의 시기와 기간, 정도의 영향을 중심으로 - 김광혁(서울대학교 사회복지학과 박사과정) 본 연구는 아동의 학구적 성취에 대한 빈곤의 영향을 시간적 차원(빈곤시기와 기간)을 고려하여 분석하였다. 이를 위해 한국노동패널 6개년도(1998-2003) 자료가 활용되었다. 분석 결과, 첫째, 아동기에 장기적인 빈곤을 경험한 아동은 빈곤을 경험하지 않은 아동에 비해 학구적 성취도가 낮았다. 그러나 단기 빈곤을 경험한 아동은 빈곤을 경험하지 않은 아동에 비해 학구적 성취에서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 상대적으로 이른 시기에 빈곤을 경험한 아동은 빈곤을 경험하지 않은 아동에 비해 성적의 수준이 낮은 것으로 나타났다. 그러나 후기에 빈곤을 경험한 아동은 빈곤을 경험하지 않은 아동과 학구적 성취도의 차이가 유의미하지 않았다. 셋째, 욕구소득비로 측정한 가족소득은 극심한 빈곤을 경험한 아동일수록 학구적 성취도가 다른 계층에 비해 낮게 나타났다. 이러한 본 연구의 발견은 빈곤아동에 대한 사회적 지원이 학구적 성취 수준을 향상시키는데 기여할 수 있음을 보여주는 것이다. 또한 이러한 지원이 아동 빈곤의 시기적 특성을 고려하여 제공될 필요가 있음을 보여준다. 주제어: 빈곤, 학구적 성취, 빈곤 시기, 빈곤기간, 빈곤 정도


The Effect of Childhood Poverty on Academic Attainment - Focusing on Duration, Timing and Extent of Poverty - Kwang-hyuk Kim This study assesses the effect on child's academic attainment of poverty including duration and timing. Data come from the Korean Labor and Income Panel Study(KLIPS), 1998-2003 administered by the Korean Labor Institute. Results show that duration and timing of poverty have a statistically significant association with the academic attainment. Specifically, Persistent poverty and early childhood poverty affects negatively academic attainment. And extreme poverty affects negatively academic attainment. Findings from this study suggest that societal support for poor families contributes to improving academic attainment. Especially, these supports should be focused on Persistent early childhood, extreme poor families. Keywords: poverty, academic attainment, poverty time, poverty duration, poverty extent.


The Effect of Childhood Poverty on Academic Attainment - Focusing on Duration, Timing and Extent of Poverty - Kwang-hyuk Kim This study assesses the effect on child's academic attainment of poverty including duration and timing. Data come from the Korean Labor and Income Panel Study(KLIPS), 1998-2003 administered by the Korean Labor Institute. Results show that duration and timing of poverty have a statistically significant association with the academic attainment. Specifically, Persistent poverty and early childhood poverty affects negatively academic attainment. And extreme poverty affects negatively academic attainment. Findings from this study suggest that societal support for poor families contributes to improving academic attainment. Especially, these supports should be focused on Persistent early childhood, extreme poor families. Keywords: poverty, academic attainment, poverty time, poverty duration, poverty extent.