초록 close

이 연구의 목적은 농촌지도공무원들의 역량 평가를 위해 농촌지도공무원의 역량모델을 개발하는데 있었다. 이를 위해 Dubois(1993)가 제시한 5가지 직무역량모델개발 방법 중 일반모델 덧씌우기 방법을 수정하여 사용하였다. 농촌지도공무원 역량모델 개발을 위해 먼저 선행연구 고찰을 통해 역량구조를 설정하고, 각 역량군을 정의하였다. 이어서 일반모델로 이용할 국내외 선행연구 4건을 심층 분석하여 농촌지도공무원의 역량을 추출하였으며, 추출된 역량들을 지도사업 과제별 활동 분석 결과에 의거하여 조정통합한 후 역량명칭을 결정하고 역량정의문을 작성하였다. 작성된 초안은 내부적으로 검토하여 수정보완한 후, 선행연구 고찰을 통해 각 역량의 주요행동들을 도출하여 역량모델(초안)을 작성하였다. 역량모델(초안)을 검증하기 위해 농촌진흥청 관계자들과 내부 협의회를 갖고 농촌지도공무원 중 전문가라고 판단되는 그룹과 워크숍을 거친 후 역량모델(초안)을 수정, 보완하였다. 수정, 보완된 역량모델은 이메일을 통해 전문가 그룹에게 재검토 받았다. 이러한 과정을 거쳐 농촌지도공무원의 역량모델은 최종적으로 10개 역량과 30개의 주요행동으로 구성된 리더십 역량군, 6개 역량과 16개의 주요행동으로 구성된 기초직무 역량군, 12개 역량과 34개의 주요행동으로 구성된 전문직무 역량군과 같이 총 3개 역량군, 28개 역량, 80개의 주요행동으로 확정되었다.


The purpose of this study was to develop a competency model to evaluate the competency levels of rural extension workers in Korea, using the generic model overlay method of Dubois(1993). This study was conducted by the following steps; First, based on a literature review, we drafted a competency framework for modeling competencies and defined each competency cluster or family. Second, we identified competencies required for rural extension workers from 4 studies which were selected as the generic model. We grouped similar competencies by the result of an extended task analysis, and named and defined each competency. Furthermore, We identified key actions for each competency. Third, we conducted a focus group interview with 22 extension specialists and stakeholders to validate the competency model. In addition, we solicited reevaluation on the model from the members of the focus group through e-mails. There are three competency clusters in the final model: leadership, basic, and technical. In total, we identified 28 competencies and 80 key actions for the three clusters. The leadership competency cluster consists of 10 competencies with 30 key actions, the basic competency cluster, 6 competencies with 16 key actions, and the technical competency cluster, 12 competencies with 34 key actions.