초록 close

본 연구는 웨딩홀 플라워디자인에 대한 소비자 태도 유형의 발견을 위해서 인간의 주관적 가치체계를 연구하는 Q 방법론적 접근을 진행하였다. 발견된 유형을 바탕으로 소비자의 욕구에 맞는 고객지향적 상품개발을 추구하고 웨딩플라워 시장의 활성화를 위한 마케팅 및 디자인적 데커레이션 전략을 마련하고자 하였다. 이를 위해서 QUANL 분석 프로그램을 이용하여 주요인분석을 하였고, 31개의 P 표본과 총 33개의 Q 표본을 연구에 사용하였다. 그 결과 3가지 유형의 특성에 따른 웨딩홀 플라워디자인에 대한 소비자 태도의 유형을 발견하였다. 제1유형은 결혼의 기본격식을 중요시하고, 개성있는 플라워디자인을 선호한다. 꽃과 여러 요소와의 조화도 중요시한다. 제2유형은 신부의 부케를 중요시하며, 꽃의 색감과 순수-신성-고귀라는 화려한 플라워디자인을 선호한다. 제3유형은 결혼식과 꽃장식에 있어서 개성미를 강조했는데, 플라워디자인에 대해서 본인의 취향을 반영할 수 있는 전문가(플로리스트)의 디자인을 선호하는 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 각 유형별로 발견된 소비자 태도를 반영하여 에 그들이 원하는 요구에 대한 실질적인 디자인 데커레이션 제안을 통해 구체적인 마케팅 전략방안을 제시하였다.


There In this study, it check about the flower design of the types and preferences showed in a wedding hall. The purpose is the activation of the market for wedding flower by the study, pursuing a customer-oriented product development based on the consumer's needs. The research adopted the Q-methodological approach and analyzed using the QUANL PC program. Total of 33 Q samples were sorted among 31 P samples(people) in accordance with the Q sort distribution. On the basis of the analysis, Three categories were discovered to the consumer needs and preferences. The first type is who think wedding formality with priority and prefer characterful desigh for flowers. The second type is who focus wedding bouquet, and like fancy flower design by the meaning of purity, sacred and nobleness, the color of flowers as well. The third type is who prefer characterful wedding and flower design. Also they like flower design which have their preferences and designed by the specialized florist. On the basis on three types of consumer trends, it suggest effective marketing strategy matched with each type needs.