초록 close

본 연구는 지리교사의 전문성을 제고하기 위한 방안을 교수·학습 측면에 주안점을 두어 제시하고자 하였다. 인식론의 변화,구성 요소는 무엇인가에 대한 논의는 활발하지 못하였다. 특히 지리교사와 관련된 선행 연구물들의 경우 주로 교과 내용과 방법이라는 이분법적 구분, 이론적 차원에서 단순히 수업 모형을 적용하려는 사고가 우세하여 통합적 차원에서 지리교사의 전문성을 제고하기 위한 방안 제시가 미흡하였다. 이에 본 연구에서는 교수·학습 측면에서 지리교사에게 요구되는 전문성의 구성 요소를 파악한서의 지역을 설계하는 교사, 기술적인 실행에서 벗어난 반성적 실천가로서의 지리교사가 되어야 할 것이다. 이러한 개인적 차원의교육적 반성과 더불어 협력의 과정을 통한 전문성 신장이 이루어져야 할 것이다.


This study has shown that geography teachers need the professionalism in a Teaching and Learningaspect. Together with the transition of epistemology and the operation of the Subject Matter-based curriculum, etc thedemand for professionalism of teachers is much higher than ever. But the less discussion about what theprofessionalism of geography teachers based on subject traits and its components are has been mentioned. Especiallythe previous studies related with geography teachers usually distinguished the contents from the methods in thepresent the enough measures to improve the professionalism of geography teachers in the synthetic aspects. In thisstudy, after I found the components of professionalism required to geography teachers in a teaching and learning, Itried to present measures to improve the professionalism of geography teachers in the macroscopic aspects. Thegeography teacher should be a teacher to design a region as a process than a result, and a teacher as a reflectivepractitioner than a technical practitioner. The improvement of professionalism should be achieved through the processof cooperation with an educational reflection in the individual aspects.Key Words cooperative professionalism.