초록 close

지식 기반 사회가 구축되면서 처리해야 할 업무 프로세스의 규모가 커지고 분석할 정보의 양이 증가함으로 인해 프로세스 관리와 개선에 대한 필요성이 높아지고 있다. 이에, 각 기업은 비즈니스 모델에 적합한 프로세스 모델을 조직 환경에 구축하고자 노력하고 있다. 본 논문에서는 기업의 생존 전략을 성공적으로 실현할 수 있도록 프로세스 관리 및 개선 환경을 제안하고 이를 구현한다. 프로세스 관리 및 개선 방법으로 프로세스 개선 방법론인 6시그마 프로세스를 적용하여 프로세스 상에서 생성되는 프로세스 정보 및 구조의 상호작용을 파악할 수 있게 하였다. 이를 기반으로 기업은 가치사슬 관점에서 베스트 프랙틱스 프로세스를 전개할 수 있게 된다. 그리고 프로세스 수행 활동에 대한 데이터 측정을 위해 PSP의 일정 관리 기법을 도입하여 프로세스 수행의 주체인 업무 담당자의 역량에 대한 정확한 데이터의 수집과 반영이 가능하도록 했다. 이를 기반으로 개인은 프로세스의 정확한 수행과 예방적 결함 관리가 가능하게 되어 업무 생산성을 향상시킬 수 있게 된다.


As the knowledge-based society has been constructed, the size of work process that has to be done grows bigger and the amount of the information that has to be analyzed increases. So each company is trying to construct more conformable process models in business model. This study helps to understand the interaction between Process data and structure which are collected on the process by appling six Sigma as a process improving methodology. On Six Sigma, businesses can practice Best Practice Process with the view of Value Chain. To measure data for the process performing action, introducing Schedule management method makes it possible to collect and reflect accurate data of workers' ability. By this method, efficiency in production will be improved because workers are able to perform the process correctly and preliminary management for defects.