초록 close

본 연구는 2006년 6월부터 서비스를 시작한 와이브로 시장에 대한 분석으로서, 결합상품이 와이브로 서비스 활성화에 기여하는 정도를 분석하는 것이 목적이다. 고려 대상 상품은 이동전화결합, 초고속인터넷결합, 유선전화결합 등 3개 결합상품이다. 분석을 위해 2006년 10월 수도권 및 6대광역시에 505명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 결합상품이 가입에 영향을 주는 비율은 46%로 거의 과반수가 영향을 받는 것으로 나타났고, 특히 와이브로 가입에 중립적인 입장을 보이는 그룹의 60.2%가 영향을 받는 것으로 나타나 중립적인 그룹에 효과적인 전략임을 알 수 있다. 잠재수요 기준으로 이동전화 결합, 초고속인터넷 결합, 유선전화 결합 등 세가지 결합상품이 제공되는 경우 단독으로 제공될 때 보다 2007년~2009년 3개년 평균 211% 증가시키는 것으로 분석되어, 결합상품은 매우 많은 수요를 창출하며 시장활성화에 기여할 것으로 보인다. 와이브로가 단독으로 출시했을 때 소비자들이 선택하려는 욕구가 낮으나, 기존 상품과 결합하여 제공되는 경우 소비자들은 본인들에게 적합한 결합상품을 선택하여 가입욕구가 대폭적으로 높아지는 것으로 분석된다. 본 논문은 우리나라 와이브로 시장활성화에 기여하기를 기대한다.


The objects of this paper are analysis of the WiBro, market and the influences of combined products. We considered combined products with cellular phone, wired internet services, and telephone services. For analysis, we conducted sample survey on October 2006. 46% of respondents were influenced by combined products. The most influenced group is fence-sitters. So combined products are effective strategies for them. Three combined products would increase subscribers about 211% from 2007 to 2009 on a bases of the market potential. This says that the telecommunications markets with various services are saturated, clients could choice the customized combined products, and they could increase substantially the demand of the WiBro. The main contents of the WiBro would be web searches, an e-mail, and ringtone services, etc. The pattern of contents maybe is the wired internet would be main, and the mobile internet additional.