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이 글은 오늘날 기업윤리 문제가 부각되고 있는 세계적인 추세와 국내 HRD(인적자원개발) 분야에서 윤리의식 계발을 체계적으로 논의한 연구물과 교육프로그램이 드문 실정을 고려하여, HRD 기업윤리교육의 발전방향을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 그래서 이 글에서는 국내외 ‘기업윤리의 전개 양상과 영역’을 분석하여, ‘HRD 기업윤리교육의 현실과 이상’을 파악하였고, 이어서 윤리의식이 강조되는 기업 환경에 대처하여 HRD가 관장하는 것이 바람직한 ‘기업윤리교육의 영역별 과제’를 제시하였다. 이 연구의 결과를 종합해 보면, 기업윤리는 일차원적이고 고정된 문제가 아니라, 국가간·사회간·계층간·개인간에 얽힌 복잡한 문제이고, HRD 기업윤리교육 영역은 ‘윤리규범 교수’와 ‘윤리의식 계발’로 나누어진다. 특히, ‘윤리규범 교수’의 성패는 ‘윤리의식 계발’에 의해서 좌우되고 있다. 이를 고려하면, 이 연구의 결과는 HRD 기업윤리교육이 지식교육처럼 가르칠 수 있는 윤리규범 영역 이외에, HRD 윤리교육 전문가가 윤리의식 계발을 이끌어 줄 수밖에 없는 보다 중요한 영역이 있음을 시사하며, 이에 대한 체계적인 후속 연구의 필요성을 제기한다.


The purpose of this paper is to search for the development direction of business ethics education within current Korean HRD (Human Resource Development). Therefore, this paper analyzed the major problems of business ethics in contemporary Korean society. Connected with this, analyzed for ethics educational characteristics, features, study fields, reality & ideals, and assignments within current Korean HRD. As a result, this paper provides as follows: “Features and Fields of Business Ethics”, “Reality & Ideals of HRD Business Ethics Education”, and “Assignments of HRD Business Ethics Education.” A main implication of this paper is what we understand that the contents of business ethical subjects are various in terms of international organizations, domestic civilian & NGOs, individual companies, and Korean government. Another is that HRD business ethics education is classified into two domains, “1) teaching of ethical norms” and “2) enlightenment of ethical consciousness.” It shows that “teaching of ethical norms” depends upon “enlightenment of ethical consciousness.” In considering this, it is necessary to design newly variant business ethics education programs within current Korean HRD.