초록 close

본 연구는 부산항의 항만경쟁력 강화를 위해 필요한 해양수도 부산의 해양행정체계 개혁방안을 고찰하였다. 첫째, 부산항의 직접 관리를 맡고 있는 부산항만공사(BPA)의 최고의사결정체계와 항만경영체계는 향후 부산항의 산업경제적 특성 변화와 재정자립도에 맞추어 단계적으로 개방화․자율화하도록 해야 할 것이다. 둘째, 부산광역시 해양행정체계는 현재처럼 여러 부서에 흩어져 있는 해양행정기능들을 통합함으로써 해양행정의 시너지효과를 극대화하도록 하는 것이 바람직하다. 셋째, 부산항만거버넌스는 현행 부산항만공사-부산시-해수부 삼자간 관계 외에도 다양한 구성 주체들의 참여와 함께 많은 사업분야에서 보다 많은 네트워크와 활성화가 이루어지도록 해야 할 것이다.


This paper aims at searching for ways of reforming the port administrative system in relation to strengthening the port competitiveness of the Ocean Capitol, Busan. Commissioners of Busan Port Authority must especially be open, diverse and competitive in order to establish a robust self-governing system. The Busan Metropolitan City must facilitate reorganization in order to maximize the Busan port’s competitiveness, integrating many ocean and port functions scattered among many another departments. The Busan port governance must operate more openly, actively and efficiently in many project or function fields by way of including more diverse players as well as the existing BPA-Busan City-MOMAF three-party system.