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본 연구에서는 지방정부의 BSC 도입과 운영과정의 특성과 문제점을 파악하기 위하여 부천시와 일본의 두 기초자치단체를 사례로 비교연구를 실시하였다. 일본의 경우 BSC 도입의 주된 동기는 행정개혁에 있지만 이치가와시에서는 세수감소라는 재정위기가 작용하였다. 치요다구에서는 특히 BSC의 도입과 함께 전면적인 조직개편과 함께 분권화를 실시함으로써 성과관리에 다소의 효과를 거두고 있으며, 이치가와시에서도 조직의 분권화와 원가계산제도 도입 등과 같은 광범한 개혁수단을 동시에 구사하고 있다. 일본의 두 자치단체에서는 기존의 사무사업평가시스템을 급격히 변화시키지 않으면서 충분한 실험을 거친 후에 단계적으로 실시할 움직임을 보이고 있는 반면, 부천시는 기존의 목표관리제가 지니는 문제점을 해결하기 위한 동기에서 BSC를 선택하였으며 보다 단기간에 전면적인 실시를 시도하였다. 세 단체의 사례에서 BSC의 도입과 운영에는 직원의 저항극복과 성과지표의 개발이 보다 중요한 과제인 것으로 나타났다.


The objective of this study is to find the characteristics and problems of balanced scorecard (BSC) adoption and implementation in local governments. In order to do this we formulated an analysis model and interviewed officials who are in charge of BSC affairs in the local governments of Korea and Japan. Following are the results: Major aim of BSC adoption in the local governments differed according to their situations. Chiyoda-gu and Ichigawa city, Japan have considered BSC as the ultimate means of performance management in governments but have not changed or abolished the existing performance management system. These two governments have used BSC as a complementary tool and want to introduce it gradually after sufficient experiments. However, in Bucheon, Korea they have adopted BSC and abolished the former performance management system (MBO) entirely. In the process of adopting a new performance management system the most significant problem that all governments have is reducing the resistance of employees. In the process of implementing the new system, developing performance indicators appeared as important problems.