초록 close

본 논문은 가용송전용량(ATC)를 계산하기 위한 두 가지 빠른 계산 기법을 제안한다. 이 방법들은 선로의 열적 용량한계(Thermal ATC)와 전압 안정도한계(Voltage ATC)를 제약조건으로 ATC를 계산한다.먼저 선로의 열적용량을 고려한 방법에서는 모선의 전력 변화에 대한 선로의 조류 감도인 PTDF와 n-1 상정사고를 고려한 LODF를 이용하였으며, 전압안정도를 고려한 방법에서는 2모선 등가 시스템을 이용하여 최대 전력을 구하는 방법을 이용하였다. 제안된 방법은 IEEE 30모선 계통에 적용하였으며 그 결과를 다른 방법과 비교하여 제안된 방법의 타당성을 입증하였다.


This paper proposes two fast calculation methods of ATC. These two methods evaluate ATC with thermal constraints (Thermal ATC) and ATC with voltage stability constraints (Voltage ATC) respectively.The ATC with thermal constraints was based on the linear incremental power flow to account for the line flow thermal loading effects when the n-1 security constraints wewe included. The ATC with voltage stability constraints used two-bus equivalents of the system to find the maximum load at a load bus before reaching the voltage stability problem. The methods were tested on the IEEE 30bus systems and the results obtained were compared with those found by some other methods.