초록 close

이 논문은 북한 ‘문화어’ 화술의 정치수사학적 특성을 규명하는 것을 목적으로 하고 있다. 북한에서 언어는 ‘혁명의 무기’이자 ‘사상개조의 수단’으로서 그 기능이 명시되어 있으며 이 원칙에 따라 언어정책이 수행되어 왔다. 혁명적 수단으로서의 북한의 언어관에서 출발한 문화어 수사법은 공식담론을 선전하고 대중들을 사상적으로 동원하기 위한 통치수사학적 특성을 공유하고 있다. 문화어 화술에서 요구하고 있는 화자의 혁명가적 에토스와 청자의 감정유발을 위한 파토스적 기법들은 당의 방침을 따르고 수령에 충실한 주체형 공산주의적 인간개조라는 정치적 목적에 부합되게 적용된 것이었다. 한 사회를 규범화된 화술로 획일화시키고 요구된 방식으로 말을 하고, 글을 쓰고, 사고하도록 종용되는 북한의 언어실천과정이 실제로 지도자와 대중간의 일체화, 순응적 정치문화를 만들어 내는데 일조했음은 의문의 여지가 없을 것이다


The purpose of this paper is to analyse speech style of North Korean normative language, 'Mun Wha Eo' and the rhetorical feature. One of the features of North Korean rhetoric is a standard of speech skills. The standard of normative rhetoric is Kim il sung's speech style, Moon Poong, which regarded perfect art of rhetoric in North Korea. And 'Mun wha eo' has persuasive 'ethos' and 'pathos'. The ethos of Mun wha eo's rhetoric are spirit of party, spirit of people, spirit of class which are virtue and temper of speaker. The pathos of Mun wha eo's rhetoric has various skills that give rise to favor of audience. North Korean political leaders made speech to justify the political domination, thereby constructing the basis of social and mental consent that made possible the North Korean dictatorship called "U-il System (the one-man ruling system)". In North Korea, language is "arms of revolution" that play a role in revising the people's consciousness and Mun wha eo's rhetoric was devised to manipulate people's consciousness. Therefore Mun wha eo's rhetoric has negative distinction of fascistic rhetoric.