초록 close

공안의 기원과 형성은 반드시 ‘燈史’의 조사전승 및 중국역대조사어록으로 거슬러 올라가야만 명확히 설명할 수 있다. 본 논문은 공안역사의 흐름을 살펴볼 수 있는 전등록과 조당집의 기록에 의거해, 佛祖公案들이 형성되는 과정에서 볼 수 있는 공안의 표현형식과 지도법의 변화를 살펴보고자 한다. 조당집과 전등록에 의하면, 佛祖들에게서 성립된 많은 공안들은 선기를 드러낼 수 있는 유, 무형의 일체표현형식을 포함하고 있으며, 이 러한 것들은 구두나 문자기록 등으로 형성되어, 깨달은 본체나 깨달음의 경지를 드러낸다. 공안이 형성되는 과정을 살펴보면, 불조는 먼저 문답형식을 갖춘 각종표현형식을 빌려서 충분한 대화를 통해 상대에게서 절박한 문제의식을 반드시 이끌어내는데, 깨달음을 목표로 한 이러한 상호문답방식은 논리적, 이성적, 이원적인 사고방식을 초월한다. 조당집과 전등록의 칠불, 서천이십팔조 조통계승과 관련된 내용을 보면, 그 내용성립의 진위를 떠나, 달마이전에 성립된 공안은 수기와 관련된 예언, 불조의 신통력, 신비로운 꿈, 기이한 행위 등을 그 내용으로 하고 있으며, 언어와 행위를 통한 문답형식을 갖추고 있다. 그러나 초조에서 육조까지는 크게 두드러진 행위지도법은 보이지 않고, 오히려 제자가 육신과 목숨을 아끼지 않고 법을 구하는 모습이 보이며, 불성의 불생불멸을 주제로 한 소박하고 맥락 있는 문답형식이 나타난다. 회양부터는 이전의 일문일답형식의 지도법과는 달리, 스승은 평범한 일상소재와 몸소 행위를 통해서 제자의 잘못된 수행법을 지적한다. 그러나 마조와 그 1세에 형성된 공안은 이전보다 일상생활상의 사물명칭이나 사물자체를 사용한 더욱 서민적이면서도 다양한 표현형식이 보이고, 이에 과격한 신체동작을 통한 행위기능이 더해진 매우 세련된 지도법으로 평상심을 강조한다. 그러나 마조제자들은 스승보다 더욱 과격한 신체동작을 통한 표현법과 지도법을 사용한다.


To investigate the origin and development of Kong An, at first, should understand the history of Deung Sa, and the dialogue between Chinese Zen founders and their disciples. This Thesis would focus on “Jeon Deung Rok” and “Jo Dang Jib”, to investigate the from of expressions and teaching methods in the development of Kong An. At the beginning, Buddha uaed to ask disciples questions, through the dialogue wanting students to think about the questions deeply. Taking awareness as purpose, this kind of questions and answers dialogue is beyond theory, reason and dualistic thinking. According to “Jeon Deung Rok” and “Jo Dang Jib”, the Kong An before Bodhidharma are about the prophecy of Dharma or remarkable ability and strange behaviors of Buddha, expressing in both dialogue and behavior forms. But from Bodhidharma to Hye Neung, Kong An hed developed on the topic of Buddha Nature through the form of dialogue. But the Kong An from Ma Jo and his disciples were formed with the daily life material and had adopted more behavior instructions. At this time, Kong An put emphasis on usual mind. At the time of Hye Neung, there were no more special behavior instructions, but the disciples did not hesitate to sacrifice their own life for dharma, and the junior fellow apprentices used to ask or answer the questions as guidance. Hoe Yang began a new way of instruction, he used the daily life materials and personal behavior to teach the disciples. Ma Jo also used the daily life materials very often, the type of dialogues were also much more various too, besides the teaching through behaviors were stronger, the styles of Kong An were also much more various. Such strong instructing method were showing even stronger at the disciple of Ma Jo.