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및 한국적 자동차리싸이클링모델의 특징5.1. 요약우리나라 폐차업은 폐차의 회수체제 및 등록말소 등 다른 나라에서는 볼 수 없는 우수한 시스템을 갖추고 있다. 그러나 폐차의 자원으로서의 인식과 재활용율의 제고 그리고 환경성을 감안한 폐기물의 적정처리에 있어서는 규제와 노력이 미흡한 실정임을 부정할 수 없다.폐차산업의 활성화와 국제적인 지침과 수준에 대응하기 위해서는 현재에 만족하지 말고 규제와 더불어 발전을 도모해야 한다. 그러기 위해서는 새로운 제도가 도입되어야 한다. 이러한 관점에서 한국적 자동차리싸이클링 모델을 제시하였다.


The Korean Auto industry has developed remarkably over the past 30 years. In 2005 alone, Korea produced 3.7 million vehicles, and the number of vehicles registered surpassed the 15 million marks. The rapid growth in registration, however, has given increasing problems to the traffic congestion and the environmental pollution. The system for handling of ELV in Korea is governed by the “Motor management law”. The law places the responsibility for vehicle scrapping directly on the vehicle owners. The take-back rate of ELV reaches nearly 100% in Korea since 1987. To further encourage recycling, the government introduced the extended producer responsibility system (EPRS) starting January 1, 2003, which imposes waste recycling obligations on producers or importers. According to the system, producers must recycle home appliances and packaging materials. This system, however, did not involve the automobiles. In 2006, the automobiles recycling law is under preparing now by the government. This article is concerning current status for End-of-Life vehicle's recycling and the recycling system model for advanced ELV industries in Korea.