초록 close

광고주는 생명력이 짧은 광고보다 생명력 긴 광고를 원하는 일은 당연한 일이다. 실사광고보다 애니메이션 광고가 생명력이 길며, 지역적 한계성에서 벗어 날 수 있고, 경제성 요인까지 갖추었다.애니메이션 광고는 문화적 가치, 오락적 가치, 단순함의 커뮤니케이션 효과, 추상적인 개념의 형상화, 캐릭터를 통한 차별성, 경제적 효용성 등의 특성이 있다.본 연구에서는 애니메이션 광고의 일반적인 특성에 대한 사변적인 고찰에 머문 연구들의 한계를 벗어나 애니메이션 광고에서 시지각의 중요요소인 운동과 역학을 실증적인 안구실험을 통한 수신자 반응의 차이를 조사 분석을 통하여 연구되었다. 안구실험을 통한 실증분석 결과 운동감이 강하고 역학의 과장이 있는 영상이 안구의 자극을 느끼지만 광고의 이해도에서는 상이점을 보인다는 연구결과가 도출되었다.본 연구결과를 근거로 영상에 있어서 운동과 역학의 중요요소가 무엇인지를 파악하였고, 운동과 역학의 어떠한 조합으로 제작 된 애니메이션 광고가 수신자의 우호적인 반응을 유도할 수 있는지를 알 수 있었다.


Advertiser is racket that work that life force wants life force long advertisement than short advertisement is rightful.There are many characteristics like these, that is, cultural values, recreational values, effects of simple communication, formation of image conception, differentiation through the characters and of economic efficiency. Movement and Tension that this research escapes limit of researches that stay in the speculative ancient temple about general special quality of animation advertisement and is kingpin of city earth's crust in animation advertisement difference of listener reaction through an eyeball experiment which is actual proof enemy through investigation analysis study.Actual proof analysis result exercise stuff through an eyeball experiment is strong and premier that department manager of Tension is feels prompt of eyeball, but study finding that show upper advantage in understanding of advertisement drew.This study finding kingpin of Movement and Tension in reflex grasped what it is by score and animation advertisement that is manufactured by some collating of Movement and Tension can derive friendly reaction of listener if know can.