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본 연구에서는 24개월 영아들의 청각기억 능력과 어휘습득, 책읽기 활동의 관계를 알아보았다. 이를 위해 306명의 24개월 영아와 그의 어머니들이 본 연구에 참여하였다. 영아들의 청각기억을 측정하기 위해 말소리 따라하기, 패턴반복, Corsi블록 과제를 실시하였고 이해어휘 수준을 측정하기 위해서는 그림어휘력 검사(김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정, 1995)를 실시하였다. 영아들의 어머니는 어휘체크리스트(배소영, 2002)를 이용하여 영아들의 표현어휘수를 평가하였고 가정에서의 책읽기 활동에 대한 설문에 답하였다. 그 결과, 청각기억 능력 검사의 수행은 표현(말소리 따라하기: r=.57; 패턴반복: r=.24; Corsi블록: r=.28, p<.01) 및 이해어휘(말소리 따라하기: r=.43; 패턴반복: r=.19; Corsi블록: r=.29, p<.01)와 유의한 정적 상관을 나타내었다. 또한 가정에서의 책읽기 경험 역시 청각기억 과제(r=.14~.35, p<.01), 표현어휘(r=.20~.38, p<.01 ), 이해어휘(r=.14~.30, p<.01)와 유의한 정적 상관을 나타내었다. 이러한 결과는 24개월 영아들의 어휘발달과 책읽기 활동에 있어 청각기억 능력과 그 중에서도 특히 음운기억 활동의 중요함을 시사한다.


This study examined the role of auditory memory in early vocabulary acquisition and picture-book reading. A total of 309 24-month-old-infants and their mothers participated in the study. Infants completed a phonological memory task, a pattern repetition task, and a Corsi-block task. They also completed PPVT(Kim, Chang, Lim, & Beck, 1995). Mothers of the infants completed a vocabulary checklist(Pae, 2002) and filled in a questionnaire measuring their picture-book reading activities at home. In general, high auditory memory ability was associated with more expressive and receptive words. Also more vocabulary was associated with more frequent, longer and more focused picture-book reading activities. Findings suggest that the importance of auditory memory, especially, phonological memory, on early vocabulary acquisition.