초록

이 글은 김중미의 작품을 통해 근래 리얼리즘 아동문학의 성취와 한계를 가늠하는 것을 목적으로 했다. 작가는 괭이부리말 아이들 등에서 괭이부리말 아이들의 고단함과 외로움을 그리는 한편, 그 속에서 희망을 발견하고 그것을 현실로 바꾸기 위한 노력 역시 다루고 있다. 그러나 영호, 동수 등 작품에 등장한 인물들의 마음 열기 혹은 소통이 제대로 이루어졌는가는 문제로 남는다. 종이밥, 내 동생 등에서 작가의 관심은 오빠와 동생의 소통에 놓인다. 두 작품에는 오빠가 동생에게 느끼는 안타까움과 귀찮음의 긴장 관계가 잘 나타나 있지만 작가의 사회를 향한 넉넉한 시선을 발견하기는 힘들다. 제대로 된 마음 열기 혹은 진정한 소통을 위해서는 상대를 자기에게 익숙한 존재로 동일화시키든지 아니면 배제하고 차별하는 동일시와 차별화의 메커니즘에서 벗어나야 한다. 사회를 향한 넉넉한 시선을 회복할 수 있는 가능성 역시 거기에서 열리게 될 것이다.
The purpose of this thesis is to investigate the accomplishment and bounds of the realistic juvenile literature focus on Kim Jung-Mi(김중미). She dealt with the solitude and hope of the children lived in there at <The children lived in Gweonguiburi town(괭이부리말 아이들)> etc. But the communication of the children is the incomplete problem as ever. The concern of the author was put the communication of the elder brother and younger sister at <Paper meal(종이밥)>, <My sister A-Young(내 동생 아영이)> etc. The tension of the elder brother and younger sister made an good appearance at two pieces of work. But the author's wide sight was invisible appeared at <The children lived in Gweonguiburi town(괭이부리말 아이들)> etc. For true communication, we try to free ourselves from the mechanism of the assimilation and discrimination. The restoration of wide sight to society will be possible at there, too.
키워드
realism, juvenile literature, communication, tension, assimilation, discrimination, echanism