초록 close

<매화가>의 사설 엮음의 방법은 미적 혹은 문학적 층위가 일정하지 않은 노랫말의 짜임으로 이루어져 있었는데, 기록성 담론인 평시조에서 산출된 노랫말로 시작되었으나, 사랑을 기조로 한 세속적 노랫말을 섞어 놓음으로써 노랫말의 첨가합성이 통속화의 방향으로 진행되었음을 확인할 수 있었다. 또한 문맥적 이질성에도 불구하고 ‘사랑’이라는 동일한 주제로 수렴되고 있는 점이나, 정연한 4음보의 율격으로 사설이 길어지면서 가사화(歌詞化)되는 양상은 <매화가>라는 작품이 그 장르적 기반을 기존의 기록성 담론에 두고 있으면서도, 노랫말 구성에서는 통일성일관성유기성의 결여를 특징으로 하는 잡가적 담론을 수용하는 복합성을 특징으로 함을 보여준다. 이는 시구의 의미나 내용을 음미하는 것보다는 악곡의 조건이나 연행의 현장성과 같은 외형을 충족시키는 쪽으로 변화된 가창 환경 속에서 이루어진 것이다.음악적으로도 <매화가>는 19세기 이후 여항시정에서 형성된 작품인 까닭에 당대에 유행했던 음악적 경향과 변화를 수용하여 지금의 악곡과 사설에 이르고 있음을 알 수 있었다. 즉 반주가 동반된 전통 성악곡의 맥을 그대로 이어 받은 격조 있는 노래였던 <매화가>가, 장단이나 창법에 ‘달거리’와 같은 당대의 유행 성악곡 선율을 수용하여 첨가합성함으로써 달라졌는데, 달거리 선율이 확대되고 고정되는 과정으로 진행되었고, 그 과정에서 느리게 부르던 <매화가>의 속도가 지금처럼 빨라진 것이다. 여기서 ‘달거리’라는 성악곡의 존재는 연행 과정의 즉흥성과 구비성을 확인시켜 주며, 음악 환경의 변화가 대중화와 세속화의 방향으로 발전되어 갔음을 입증하는 요소로서 의미가 있다. 이상에서 살펴 본 바, <매화가>는 19세기 이후 가창과 관련하여, 대중미학의 통속성을 강화하는 방향으로 변화해 가는 가사 문학의 재편 양상을 담아내고 있으며, 가사의 유흥적 면모가 강화되던 단계의 변화 방향을 고스란히 드러내고 있음에 그 의의가 있다.


The Saseol compilation method of Maehwaga was composed of esthetic structure or irregular words structure by literary class. But it started words from pyongsicho―recording discourse, I could convince that addition-composition of words proceeded to the direction of secularity as it mixed secular words based on love. Also, in spite of contextual heterogeneity, became kasa through main theme called "love" and saseol got longer by regular 4umbo. Kasahwa method, that is, <Maehwaga> was based on old recording discourse and words lacked unity, consistency and organization. <Maehwaga> which accepted jabga discourse represented the composition. This was made to the condition and the spot of leading of agkog, not the meaning and the content of poetry. In the musical aspect, Maehwaga was composed of yeohang-sijeong after the 19th century. It accepted the tendency and the change of music at that time. So, it affected agkog and saseol. That is, <Maehwaga> which was traditional sungagkog with accompaniment received "Dalgeri(달거리)“ in respect of the rhythm and song method and accepted popular sungagkog at that time. So, it became different by addition-composition, and expanded to the tune of Dalgeri and fixed, and also, the speed of <Maehwaga> got fast. "Dalgeri" represented impromptu, oral tradition of leading process and the change of music environment which was developed the direction of popularization and secularity. Consequently, <Maehwaga> represented the reorganization aspect of gasa literature which was changing to the direction of mass esthetic popularity and the change of the step amused gasa.