초록 close

>>본 연구는 초등학교에서 중학교로 진학하는 시기에 있는 학생들이 새로운 환경에 잘 적응하도록 돕는 프로그램을 개발하기 위한 기초연구로서, 전환기에 있는 학생들이 자신들의 전환에 대해 어떤 기대와 지각을 가지고 있는지를 검토하는 데 그 목적이 있었다. 본 연구에는 졸업을 앞둔 초등학교 6학년 538명과 중학교 생활을 1년 정도 보낸 중학교 1학년 359명, 총 897명이 참가하여, 전환기에 관한 자신들의 의견을 기술하였다. 연구에 참가한 초등학생들이 중학교에 관해 가장 많이 걱정하는 것은 학업에 관한 것이었고, 다음으로 선배와의 관계, 새 친구들, 학교폭력, 중학교의 규칙 등이었다. 중학생활에 대해 기대되는 것으로는 새 친구를 사귀는 일, 새 선생님을 만나는 일, 학교시설, 교복, 체험활동 등이 있었다. 중학교 1학년 학생들 역시 학업으로 인한 스트레스를 중학생활 가운데 가장 힘든 점으로 지적하였고, 갑자기 많아진 규칙들과 대인관계의 어려움, 시간적 여유 부족, 학교폭력 등도 중학생활을 힘들게 하는 것으로 보고하였다. 논의에서는 이러한 결과를 바탕으로 초등학교에서 중학교로 진학하는 학생들을 돕기 위한 전환기 교육프로그램의 필요성을 강조하였다.


The present study investigated the expectations and perceptions of students during the transition from elementary to middle school. The sample of the study consisted of 538 sixth grade elementary school students and 359 first grade middle school students. Participants responded to four open-ended questions regarding the middle school life. Elementary school students in the sample showed concerns of middle school life like studying hard, getting good grades, older students, school safety, new friends, rules of the middle school. They also presented positive expectations of making new friends, meeting new teachers, study, school facilities, school uniforms and various activities. The middle school students in the sample reported negative aspects of middle school life as an increase in study stress, rules, personal relation problems, insufficient leisure time, school safety problems. Positive aspects that the middle school students presented included making new friends, school facilities, new teachers, living with same-sex friends only, school uniforms, activities, etc. The discussion emphasized that preventive programming is needed to assist students with elementary to middle school transition. Guidelines for school counseling researchers and practitioners designing transition programs are provided.